Pasilan klubin kokouksessa tiistaina 14.9.2021 Hyvinkään klubin jäsen DI Timo Wartiovaara esitelmöi aiheesta kartografia harrastuksena.

Kartiografia on kartan avulla esittämistä, yleisimmin maanpinnan tai tietyn osan kuvaamista kartalla.

Vanhat kartat ovat sekä kauniita taideteoksia että merkittävää historian kirjoitusta ja kuvausta. Kartalla on aina tarina, ne kertovat historiasta ja siis myös Suomen historiasta. Ensimmäinen vain Suomesta tehty kartta on vuodelta 1659 Andrea Bureon Magnus Ducatus Finlandiae.

Carta marina oli ensimmäinen pohjoismaita kuvaava kartta ja se on vuodelta 1539. Se esiteltiin paaville saatesanoin: tässä ovat maat, jotka paavi menetti. Tuohon aikaan hollantilaiset ja muut Euroopan maat tekivät karttoja mm. liittyen pohjolaan, Itämereen ja Suomenlahteen. Ne olivat kauniit, mutta merenkululle noista kartoista ei ollut paljon hyötyä.

Karttojen teko perustui tuolloin havainnointiin.

Satelliitit ja internet mullistivat karttojen tekemisen vasta 1900- luvulla.

Tutkimusmatkailija Adolf Nordenskiöld (1832-1901) keräsi mittavan karttakokoelman. Nämä ovat mm. Unescon mukaan yhteiskunnan merkittävimpiä tietolähteitä ja sitä säilytetään Helsingin yliopiston kirjastossa.

Timo Wartiovaaran harrastus on perintöä vanhempien harrastuksesta ja nyt hänellä on varsin mittava kokoelma.

Rotarytoiminnassa kiehtovaa ja merkityksellistä on viikoittaiset tapaamiset ja niihin liittyvät esitelmät ajankohtaista aiheista tai mahdollisuudesta uppoutua uuteen, ennalta tuntemattoman tiedon syövereihin.