Risto Piekka

Kalevala- Elias Lönnrotin luomus

Pasilan rotaryklubin viikkokokouksessa  tiistaina 23.1.2024  Akavan emeritius puheenjohtaja Risto Piekka (1999-2007), Töölönklubin jäsen, kertoi kirjastaan Elias Lönnrot – suurmies.

Piekka on käyttänyt eläkeaikansa tehokkaasti Lönnrotin tutkimiseen. Lönnrot ja paikkarin torppa ovat Piekalle tuttuja jo lapsuudesta sillä hänen lapsuuden kotinsa on Sammatista.
Elias Lönnrotin (1802-1884) oli monitietäjä ja monen asian osaaja. Me kaikki olemme kouluvuosina kahlanneensa enemmän tai vähemmän läpi Kalevalan.Voi olla että sen tausta ja tavoitteet eivät kouluvuosina ehkä ihan auenneet.

Kalevala on Elias Lönnrotin luomus. Kirjassaan Piekka kertoo Elias Lönnrotin roolista kansallishengen aikaansaamisessa,kansallisen identiteetin luomisessa, suomenkielen pelastajan ja herättäjänä. Eliaksen tavoitteena oli kansan aseman parantaminen- kouluttaudu ja tee työtä. Tämä on hyvä ohje myös tälle päivälle.

Lönnrot teki työnsä  1800 luvun Suomessa jolloin elinolosuhteet olivat täynnä köyhyyttä, puutetta ja sairauksia.Toisaalta Lönnrot verkostoitui tavoitteiden saavuttamiseksi myös Runebergin,Snellmannin ja Topeliuksenkatu kanssa.

Kalevalan päivä on 28.2. on myös suomalaisen kulttuurin päivä.