Meillä on vastuu ajatella pidempää aikaväliä

Johtava asiantuntija Anna Solovjew-Wartiovaara Sitrasta esitelmöi Pasilan rotaryklubin kokouksessa tiistaina 30.11.2021 aiheesta ”Megatrendit ja toisenlaisten tulevaisuuksien rakentaminen”.

Esitelmä perustui mm. Sitran selvityksiin ”Megatrendit koronan valossa sekä ”Tulevaisuusbarometri 2021”.

Näissä katsauksessa etsitään näkökulmaa Suomen tulevaisuuteen globaalissa maailmassa sekä kysymyksiin, joihin meidän pitäisi keskittyä alkaneena vuosikymmenenä.

Megatrendejä ovat mm. väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, talous etsii suuntaansa, verkostomainen valta voimistuu, teknologia sulautuu kaikkeen ja ekologisella jälleenrakentamisella on kiire.

Suomalaista 86 % on kiinnostunut tulevaisuudesta, 83% näkee että voi vaikuttaa tulevaisuuteen ja 67% uskoo tietävänsä keinot vaikuttaa tulevaisuuteen. Nämä luvut ovat positiivisia, vaikka samalla puhutaan, että nuoret kokevat ilmastoahdistusta ja heikkoa tulevaisuususkoa. Suomalaisilla on kuitenkin luottamusta yhteiskuntaan.

Tulevaisuuteen voidaan vaikuttaa teoilla, jotka vaikuttavat ajattelumalleihin, rakenteisiin ja palveluihin. Epävarmuudessa kannattaa olla avoimia ja vaikuttaa yhdessä.

Tulevaisuus ei ole ennalta määrätty vaan me voimme vaikuttaa.

Esitelmän diat

Anna Solovjew-Wartiovaaran esittely Sitran verkkosivulla