Ilmaston muutos – ilmastokriisi?

Seuraava YK:n ilmastokokous järjestetään Glasgow:ssa 31.10 -12.11.2021. Kokouksen keskeisenä tavoitteena on kirittää maita ilmastotoimien kunnianhimossa. Ihmiskunta elää ilmastokriisin keskellä. Tarvitaan uusia toimia kaikkialla.

Pasilan klubin kokouksessa 5.10.2021 Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen esitelmöi ilmastokriisistä ja mitä se vaikuttaa maailmassa ja Suomessa. Hänen mukaansa enää ei voi puhua ilmastomuutoksesta vaan ilmastokriisistä. Hän siis yhtyi puheessaan presidentti Niinistön YK:n yleiskokouksessa (20.-24.9.2021) pitämään puheeseen. Niinistö puhui maailmanlaajuisesta ilmaston hätätilasta.

Ilmastokriisistä kertovat mm. laajat metsäpalot Australiassa ja Kaliforniassa sekä 2018 Ruotsissa. Palojen taustalla on ilmaston kuumeneminen. Äärisäät ovat pahentuneet kaikkialla.

Ilmasto uhkaa kuumeta rajusti. Sillä on suoria, epäsuoria ja välillisiä vaikutuksia. Lämpeneminen vaikuttaa ruokaan ja maatalouteen kuivuutena tai metsäkatona. Maatalouden vaikeutuminen vaikuttaa erityisesti Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa ja Aasiassa köyhyyden lisääntymiseen.

Se voi vaikuttaa ilmastopakolaisuuteen, lasten ja perheiden elinmahdollisuuksiin, koulutukseen, jopa lapsiavioliitot voivat lisääntyä, kun perheellä ei ole muuta kuin ” myydä ” tyttönsä joko avioliittoon tai muuhun toimintaan.

Tynkkynen avasi myös maailman ilmastopaneelin IPCC 2021 tuloksia. Ilmastoraportissa on 14000 tutkimuslähdettä, joka antaa hämmästyttävän laajan tutkimusnäytön. Jokaisella teolla on väliä. Haitalliset päästöt tulee saada kuriin. Tänään tehdyillä valinnoilla sidotaan tulevaisuuden kädet. Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä.

Tänään maailman 5.10.2021 maailman opettajapäivänä Opetusministeriö aloitti hankkeen, jolla tuetaan peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitostensa toimintakulttuurin muutosta kohti ekologisesti kestävämpää elämäntapaa ja vahvistetaan oppilaiden ilmastomuutoksen hillintään liittyviä taitoja.

Ilmastopolittiikka on myös rotarien kärkihanke.