Lauantaina 28.8. on Suomen luonnon päivä. Sen tarkoituksena on koota suomalaiset yhteen juhlistamaan ja arvostamaan Suomen luontoa. Suomen luonnon päivää on vietetty vuodesta 2013. Pasilan Rotaryklubin 24.8 viikkokokouksen teemaksi oli oivasti valikoitunut klubin jäsenen Juha Kurosen esitelmä – Muoviongelmia maalla ja merellä.

Keskustelu muovista ja muovijätteen päästöistä sopii myös hyvin Rotareiden Itämeren suojelu teemaan. Muoviroska on suuri ongelma, joka vaikuttaa moneen meitä lähellä olevaan asiaan. Mikromuovia hengitämme ilmassa, saamme sitä kraanavedestä, jopa pullovedessä ja kaloissa ym. Muoviroska kulkeutuu mereen ja meren eläimiin ja sitä kautta myös ihmisiin. Toisaalta myös pesukone voi olla mikromuovin tuottaja silloin kun pesemme vaatteita, joissa on muovikuituja.

Tyynellä merellä kelluu roskapyörre, joka on Ranskan kokoinen. Roskalauttoja on myös Tanskan ja Norjan välisellä merialueella. Muovi kantautuu luontoon vain ihmisen toimista. Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen mitä luontoon joutuu. On tarpeen tehostaa muovin talteenottoa ja kierrätystä. Nyt kierrätykseen selviää vain 15 prosenttia tuotteista.

Muovilla on monia hyviä ominaisuuksia, joiden takia niiden käyttö on globaalisti 20-kertaistunut viimeisen 50 vuoden aikana. Haasteena on nyt muovin kierrätys ja kerääminen. Muovipullojen palautusasteessa olemme jo päässeet 90 prosenttiin, mutta muuten on vielä haasteita. Siksi mm EU on luonut yhteisiä pelisääntöjä muovin käyttöön.

Jokainen voi vaikuttaa. Tänään presidentti Niinistö totesi perinteisillä suurlähetyspäivillä, että Suomi ei ilmastonmuutosta ratkaise, mutta uskottava puheoikeus vaatii meiltä omia tekoja. Tämä sama periaate koskee myös merien ja Itämeren suojelua.

Juha Kurosen esitys linkissä: Muoviongema maalla ja merellä