ROTAREIDEN KAUTTA VAIHTOON

Rotarien yksi näkyvimmistä ohjelmista on nuorisovaihto. Vuosittain yli 8000:lle nuorelle maailmassa tarjoutuu mahdollisuus tutustua Rotary-järjestön välityksellä vieraaseen kulttuuriin muutaman viikon, kuukauden tai kokonaisen kouluvuoden ajan.

Eurajoelta on ollut oppilaita vaihdossa mm. Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Ranskassa, Australiassa jne. Eurajoen Rotaryklubi on lähettänyt maailmalle 30 nuorta ja ottanut vastaan Eurajoelle 30 nuorta.

Rotaryn nuorisovaihto-ohjelma on turvallinen ja edullinen. Turvallisuus perustuu kaikkien ohjelmaan osallistuvien osapuolien perehdytykseen ja koulutukseen sekä vapaaehtoistoimijoista rakentuvaan turvaverkkoon.

Valinta tapahtuu nuoren oman motivaation sekä omien ansioiden ja ominaisuuksien perusteella. Hakijoilta edellytetään joustavuutta uusissa tilanteissa, esiintymiskykyä, stressinsietokykyä ja itsenäisyyttä. Oppilaat valitaan hakemuksen ja haastattelun perusteella.

VAIHTOMUOTOJA ON KOLME ERILAISTA

Kesävaihto
Koe mielenkiintoinen ja ikimuistettava kesä vieraassa kulttuurissa!

Rotaryn kesävaihdon kautta lähdet ulkomaisen perheen vieraaksi muutamaksi viikoksi ja tuot mukanasi isäntäperheen nuoren omaan kotiisi vastaavaksi ajaksi. Saat tutustua uuteen kulttuuriin ja saat käyttää koulussa oppimaasi kielitaitoa käytännössä. Vaihdon pituus voi vaihdella parista viikosta aina kuuteen viikkoon asti, normaalin pituuden ollessa 4 + 4 viikkoa

Leirivaihto
Lähde teemaleirille Eurooppaan ja saa uusia ystäviä!

Rotaryn nuorisovaihdon leirit antavat mahdollisuuden osallistua kiinnostavan teeman mukaiselle leirille. Leirejä järjestetään pääsääntöisesti Euroopan alueella, mukaan lukien Turkki ja Israel, sekä Etelä-Afrikassa ja Kanadassa. Kestoltaan leirit ovat 2 – 3 viikkoa, jolloin varsinainen leiri kestää noin viikon ja leirin yhteyteen sijoittuva perhemajoitus jakso toisen viikon

Vuosivaihto
Lähde kulttuurivaihtoon ulkomaille! Tutustut paikalliseen elämään ja opit uuden kielen.

Vuosivaihto-ohjelma tarkoittaa kouluvuotta ulkomailla. 16-17-vuotias nuori saa mahdollisuuden opiskella kohdemaassa toisen asteen oppilaitoksessa. Vaihtovuoden aikana oppilaat ovat yleensä 2-3 isäntäperheessä, jolloin heillä on erinomaiset mahdollisuudet tutustua sekä perheiden että uusien koulukavereiden kautta vieraan maan elämään, kulttuuriin ja kieleen.

Lisätietoja asiasta:
Nuorisovaihtokomitean puheenjohtaja
Mikko Kuusisto
gsm. +358 40 012 8026
email. mikko.kuusisto@dnainternet.net

Eurajoen Rotaryklubi on lähettänyt vaihto-oppilaita maailmalle ja meille on tullut vaihto-oppilaita maailmalta. Kiitos kaikille perheille jotka ovat olleet mukana.