Kiinnostaako jäsenyys?

Haluatko tehdä hyvää ja vaikuttaa asioihin niin kotipaikkakunnallasi kuin maailmanlaajuisesti? Liity Rotaryyn! Saat rotarina hyvän mahdollisuuden oman paikkakuntasi kehittämiseen yhdessä samanhenkisten vaikuttajien kanssa. Voit tehdä paljon oman yhteisösi jäsenenä, ammattisi edustajana, osaajana ja vaikuttajana. Rotary on kansainvälinen toimija, jonka kautta avautuu mahdollisuuksia ja näköaloja myös maailmanlaajuiseen toimintaan. Saat erinomaisen mahdollisuuden verkostoitumiseen niin paikallisesti, valtakunnallisesti kuin laajemminkin.

Tutustu myös nuorille suunnattuun toimintaan, Interactiin ja Rotaractiin

Kymmenen hyvää syytä olla rotari

Rotarina voit

1. palvella ja käyttää omaa osaamistasi
2. verkostoitua ammatillisesti
3. kasvaa ja kehittyä ihmisenä
4. solmia uusia ystävyyssuhteita
5. päästä osalliseksi kulttuurien monimuotoisuudesta
6. toimia hyvänä yhteiskunnan jäsenenä
7. edistää maailmanlaajuista yhteisymmärrystä
8. viihtyä ja kokea uusia asioita
9. olla mukana nuorisovaihdossa ja ottaa halutessasi kotiisi vaihto-oppilaan
10. olla mukana eettisessä toiminnassa.

Neljän kysymyksen koe

Rotary on palveluorganisaatio. Klubien käytännön tomintaa ohjaavat rotaryn omaksumat eettiset periaatteet, joista ns Neljän kysymyksen koe on keskeinen.

Chicagolainen rotari Herbert J. Taylor kehitti Neljän kysymyksen kokeen keskellä 1930-luvun syvää lamaa. Taylor teki kysymykset oman yrityksensä henkilöstölle. Hänen tarkoituksenaan oli luoda eettinen pohja, joka auttaisi yritystä menestymään erittäin vaikeassa toimintaympäristössä.

Ollessaan Rotary Internationalin presidenttinä 1954-1955 Taylor luovutti Neljän kysymyksen kokeen tekijänoikeudet rotaryjärjestölle. Rotarit pyrkivät Neljän kysymyksen kokeen kautta edistämään hyviä toimintatapoja keskinäisessä kanssakäymisessään ja ajamissaan palveluhankkeissa punnitsemalla toimintaansa seuraavasti:

Tutki ajatuksesi, sanasi ja tekosi kysymällä itseltäsi

• Onko tämä totta?
  • Onko tämä oikeudenmukaista kaikkia asianosaisia kohtaan?
  • Luoko tämä hyvää tahtoa ja parantaako tämä ystävyyssuhteita?
  • Onko tämä kaikkien osapuolten edun mukaista?

Tämä neljän kysymyksen koe on rotaryn aatteellinen peruspilari ja se on keskeinen ammattipalveluväylään kuuluva linjaus.