Nuorisovaihto

Suomen Rotarypalvelun nuorisovaihdon monipiiriorganisaatio järjestää Suomen Rotaryn nuorisovaihtotoiminnan. Vuosittain piiristämme lähtee lukuisia nuoria vaihtoon ja vastaavasti nuoria saapuu maahamme eri puolilta maapalloa. Nuorisovaihto on palvelutoimintamme näkyvin toimintamuoto.

Kaudelle 2019 – 2020 Suomesta on hakeutunut vuosivaihtoon 140 nuorta, kesävaihtoon 60 nuorta ja kansainväliseen leirivaihtoon 60 nuorta. Suosittujen Yhdysvaltojen, Kanadan ja Australian rinnalle on vahvasti noussut Eurooppa eri maineen, myös Latinalainen Amerikka ja Kaukoitä kiinnostavat. Koronaepidemian vuoksi nuorisovaihtoa ei ollut rotaryvuonna 2020 -2021.
Piirissämme myös järjestetään eri teemoihin keskittyviä leirivaihtoja. Kiteen Rotaryklubin järjestämän Music and photograhpy 2018 -kesäleirillä nuoret viettivät Suomessa kaksi viikkoa. He asuivat ensimmäisen viikon Kiteen Kansanopistolla. Ohjelmaan kuului monipuolisesti musikin opiskelua, nauhoituksia ja osallistuminen Kimaf-tapahtuman konsertteihin, sekä välillä valokuvausta. Teimme retkiä Kiteen ympäristöön ja Kolille. Leiriviikko huipentui leiriläisten järjestämään konserttiin ja valokuvanäyttelyyn. Toisen viikon perhemajoituksessa nuoret tutustuivat suomalaiseen arkeen. Suomalainen tapa asua ja elää yhdistyi Kiteen nuorisoleirillä luontevan rotarymaisesti kansainväliseen yhdessäoloon ja isäntäperheet kiitettävästi esittelivät Keski-Karjalaa, Savonlinnaa ja Joensuuta.

Lue lisää nuorisopalvelusta ja Rotaryn nuorisovaihdosta

Rotex-toiminta yhdistää entisiä vuosivaihto-oppilaita. Rotexit auttavat monipiiriä ja piirejä lähtevien vaihto-oppilaiden opastamisessa ja saapuvien tukihenkilöinä. He voivat toimia myös tutoreina kesäleireillä, nuorisovaihdon järjestämillä matkoilla ja saapuvien oppilaiden orientaatioleireillä. Rotex toimii Suomen Rotarypalvelun nuorisovaihdon monipiiriorganisaation alaisuudessa ja rotexit noudattavat Rotaryn sääntöjä.

Piirimme D 1430 nuorisovaihtotoimintaa koordinoi

Maria Lammi, Kouvola