RI Presidentin R. Gordon R. Mclnallyn syyskuun 2023 viesti
Kansainvälinen rauhanpäivä vietetään 21. syyskuuta. YK:n yleiskokous julisti tämän päivän rauhan ihanteiden vahvistamiselle tarkkailemalla 24 tuntia väkivallattomuutta ja tulitaukoa. Ei riitä, että toiminnan ihmisinä yksinkertaisesti vältetään sotaa. Jos aiomme luoda toivoa maailmaan, meidän on pyrittävä aggressiivisesti rauhaan.
Mistä voimme aloittaa? Maailmassa on lukemattomia aseellisia konflikteja, ja siirtymään joutuneiden ihmisten maailmanlaajuinen väestö on korkeampi kuin koskaan. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, mutta väkivallan ja vaikeuksien kierteet tuntuvat loputtomilta.
Neuvoni on aloittaa pienestä mutta ajatella isosti. Odotan inspiraatiota Pakistanissa ja Intiassa rotaryjäseniltä.
Maaliskuussa 2020 noin 50 pakistanilaista rotaryjäsentä tapasi noin 50 intialaista rotaryjäsentä Pakistanilaisessa pyhäkössä Kartarpur Sahibissa. Pyhäkkö kunnioittaa sikhismin perustajaa Guru Nanakia, molemmissa maissa harjoitettua uskontoa. Näiden kahden maan väliset jännitteet estivät monia Intian uskonnollisia pyhiinvaeltajia vierailun pyhäkössä. Siis siihen asti, kunnes Pakistan avasi viisumivapaan tien heidän luokseen vuonna 2019.
Alkuvuodesta rotaryjäsenet rajan vastakkaisilta puolilta tapasivat jälleen pyhäköllä, tällä kertaa noin tuplasti enemmän osallistujia.
Kaiken työn rauhan rakentamiseksi tulee olla rohkeaa ja rohkeaa. Nämä Rotarylaiset ovat tehneet juuri niin. Pakistanin hallitus otti tärkeän askeleen kohti rauhaa, kun se myönsi intialaisia pyhiinvaeltajia Kartarpur Sahibin pyhäkköön, mutta pakistanilaiset rotaryjäsenet ottivat seuraavan askeleen toivottaessaan Intiasta kotoisin olevat rotaryjäsenet tervetulleiksi ystäviksi ja perheenjäseniksi Se on positiivinen työrauha. Nämä rauhanrakentajat eivät pysähtyneet siihen. Kerhon edustajat tämän vuoden kokouksessa allekirjoittivat kaksoskerhon todistukset tunnustaakseen pitkäaikaisen sitoutumisensa jatkaa toisiltaan oppimista ja tehdä yhteistyötä rauhanrakentamispyrkimysten eteen, ja he ovat pitäneet yhteisiä kokouksia videochatin välityksellä.
Toisen kulttuurin kanssa kommunikoimisen ja siitä oppimisen tärkeyttä ei voi liioitella, ja Rotary helpottaa sitä entisestään. Yksi tapa osallistua kulttuurienväliseen vuoropuheluun ja rakentaa suhteita yli rajojen on virtuaalinen kansainvälinen vaihdo, joka rakentuu nykyisiin ohjelmiimme ja tekee niistä helpommin lähestyttäviä. Virtuaalinen vaihto käyttää verkkoalustoja yhdistääkseen ihmisiä eri puolilla maailmaa, jotta he voivat jakaa perinteitään, prioriteettejaan, arvojaan ja paljon muuta. Virtuaalivaihdot voivat toimia ikkunana toiseen maailman kolkkaan esimerkiksi digitaalisen ruoanlaittokurssin opettamisen, uuden kielen oppimisen tai jopa globaalisti vaikuttavien palveluprojektien suunnittelun kautta.
Nämä verkkokeskustelut voivat inspiroida uusia yhteyksiä ja enemmän kunnioitusta yhteiskuntien välillä. Tämän tiedon ottaminen ja sen käyttäminen kanssaihmisten elämän parantamiseen on seuraava askel.
Katsotaan mihin se johtaa.
R. Gordon R. McInally
Presidentti 2023-24