DG Jorma Winter

Länsi-Lapin AG, DRFCC
Säätiökomitean puheenjohtaja.

DG Jorma Winter

Olen syntynyt vuonna 1950  ja olen koulutukseltani autoteknikko. Se oli luonteva valinta kuorma-autoilijan pojalle. Niinpä olen tehnyt koko elämäntyöni kuljetusalalla, ensin kuljettajana isäni yrityksessä, sitten asentajana, korjaamon työnjohtajana, korjaamopäällikkönä ja lopulta linja-autoliikenneyhtiön paikallisjohtajana 30 vuoden ajan. Sen jälkeen olen kouluttanut omassa yrityksessäni raskaan kaluston kuljettajia ja konsultoinut alan yrityksiä liki 5 vuoden ajan.

Liityin Tornion Rotaryklubiin vuonna 1985, jolloin kutsujana oli esimieheni aikaisemmasta työpaikastani. Liittyessäni klubiin olin Tornion rotaryklubin nuorin jäsen. Meillä oli silloin käytössä ns. uraputkikäytäntö, jossa jokainen jäsen jo toisena jäsenyysvuotenaan nimitettiin johonkin komiteaan jäseneksi. Sen jälkeen ”ura” eteni 2. klubimestariksi, 1. klubimestariksi, 2. sihteeriksi, 1. sihteeriksi, jonkun komitean puheenjohtajaksi, tulevaksi presidentiksi ja lopulta presidentiksi. Tämä on mielestäni hyvä tapa ajaa uudet jäsenet sisään klubiin ja Rotaryyn.

Välillä politiikka vei mukanaan ja se johti luottamustehtäviin, mm. maakuntahallituksen varapuheenjohtajaksi ja vs. puheenjohtajaksi, Pohjoiskalotin neuvoston jäseneksi ja puheenjohtajaksi sekä erinäisiin maakuntaliiton Lapinliiton antamiin tehtäviin maakuntatasolla, puheenjohtajuuksia sekä vetovastuita mm. liikenne- ja energiasektoreilla.

Perheeseeni kuuluu vaimoni Tuula ja kaksi tytärtä, joiden ansiosta ”Ämmillä ja Aijällä” on ilonamme kaksi tyttären tyttöä Ruotsissa ja kaksi tyttären poikaa Israelissa.

Minulle tärkeitä asioita Rotaryssa ovat ystävyys, nuorisovaihto ja rauhankasvatus.

Keskinäinen ystävyys on paras toiminnan motivaattori, sillä ystävien kanssa on hauskaa toimia ja toteuttaa erilaisia projekteja. Ystävyys, veljeys ja sisaruus tuovat klubeihin sen hyvän ja innostuneen ilmapiirin ja aktiivisuuden, jossa jokainen haluaa osallistua hyvän tekemiseen niin lähelle kuin kauaskin. Ystävyys rakentaa hyvinvoivan klubin ja vain hyvinvoivat klubit kykenevät auttamaan muita. Minulla ja perheelläni on tästä vahvoja, omakohtaisia kokemuksia: Molemmat tyttäreni ovat olleet vaihto-oppilaina ja perheessäni on asunut neljä vaihto-oppilasta ympäri maailmaa. Ehkä Rotary on omalta osaltaan kasvattanut heitä kansainvälisyyteen.