Maailman poliopäivä

Polio on pian historiaa – maailman poliopäivää vietetään  24.10.

Poliosta on pian tulossa toinen infektiotauti, joka on saatu kokonaan poistetuksi maailmasta. Rotary Internationalin aloitteesta kolmekymmentä vuotta sitten käynnistyi laaja kansainvälinen yhteishanke, jonka tuloksena uusien poliotartuntojen määrä on nyt painunut ennätyksellisen alas. Sairauden täydellinen hävittäminen on mahdollista kolmen vuoden kuluessa.

Polio – entiseltä nimeltään lapsihalvaus – on viruksen aiheuttama halvaannuttava ja jopa kuolemaan johtava infektiosairaus, johon ei ole lääkettä. Tautia voidaan kuitenkin tehokkaasti ehkäistä rokotuksin. Vuonna 1985 poliota esiintyi kotoperäisesti 125 maassa ja joka päivä halvaantui noin tuhat lasta ja nuorta.

Vuonna 1988 käynnistyneessä maailman suurimmassa julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteisessä terveyskampanjassa toimivat yhteistyössä, valtioiden ja hallitusten lisäksi organisaatiot: Maailman terveysjärjestö WHO, YK:n lastenrahasto UNICEF, Yhdysvaltain Center for Disease Control and Prevention (CDC), Bill ja Melinda Gatesin säätiö sekä Rotary International.

Pääosa maailmasta on jo pystytty saamaan polioviruksesta vapaaksi. Sitä löytyy enää kolmesta maasta: Afganistanista, Pakistanista ja Nigeriasta. Vuoden 2018 aikana on sairastunut kaikkiaan 33 lasta, jotka kaikki asuvat Afganistanin ja Pakistanin vaikeasti saavutettavilla rajaseuduilla. Tänä vuonna tähän mennessä luku 53.

Kattavia rokotuksia tarvitaan kuitenkin kaikkialle niin kauan kuin tautia missään esiintyy.  Polio on edelleen uhka maailman lasten terveydelle – ja vain lentomatkan päässä Suomesta.

Rotaryn PolioPlus-ohjelma antaa kaikille mahdollisuuden tukea tämän sairauden tehokkaita hävittämistoimia Afrikassa ja Aasiassa. Rokotteiden lisäksi rahoitusta tarvitaan kuljetuksiin, lasten perheiden tavoittamiseen, rokottajien koulutukseen ja rokotuskattavuuden varmistami­seen. Bill & Melinda Gatesin säätiö on sitoutunut kolminkertaistamaan Rotaryn kautta ohjatut lahjoitukset. Kymmenen euron lahjoitus tuottaa siis 30 euroa suoraan polionkitkemistyöhön.

Maailman poliopäivää vietetään 24.10. Tässä yhteydessä rotarit jakavat tietoa poliosta ja järjestävät useilla paikkakunnalla lipaskeräyksiä, joiden tuotto menee lyhentämättömänä PolioPlus-ohjelmalle.

Lisätietoja antavat rotarypiirin 1400 PolioPlus-komitean puheenjohtaja Juha Risteli (puh. 040 590 9512) ja Rotary Internationalin vyöhykkeen 17B rotarysäätiökoordinaattori Helena Piispa-Perälä (puh. 0500 373 341).

Lue lisää aiheesta kansainvälisen poliokampanjan nettisivuilta: www.polioeradication.org

Lipauskeräyksen organisointi

Lipaskeräys on hyvä ja hauska tapa tehdä hyvää hyvien ystävien kanssa, tavata ihmisiä, kertoa Rotarysta ja samalla toteuttaa RI:n tavoitteita. Klubien kannattaa laatia jo hyvissä ajoin lipaskeräyssuunnitelmat, eikä tuo 24.10 ole ainoa mahdollinen keräyspäivä. Jos jäsenille sopii paremmin jokin muu ajankohta, niin toteutetaan keräys silloin(kin). Piirimme poliovastaava Juha Risteli auttaa tarvittaessa mm. keräys- ja tiedotemateriaalin kanssa.