Joukko Vanajaveden rotaryklubin ranskalaisen Milly-la-Forêt ystävyysklubin jäseniä vieraili Rovaniemellä klubin presidentin Marja Nuorivaara-Sauviatin johdolla. Vapaa toimittaja Markku Torkko Rovaniemen rotaryklubista laati vierailusta seuraavanlaisen kertomuksen

Milly-la-Forêt´n rotaryklubi Suomea valloittamassa

Ranskan rotarit löysivät ystävät Hämeenlinnasta ja Rovaniemeltä

Kun pohjoisranskalaisen, Pariisin lähistöllä sijaitsevan pikkukaupungin Milly-la-Forêt´n rotarit päättävät tehdä jotakin, he tekevät sen kunnolla.

Näin voidaan päätellä klubin kuusi päivää kestäneestä vierailusta Hämeenlinnaan ja Rovaniemelle tammikuun lopulla.

Kaikkiaan kahdeksan henkilöä käsittänyt ryhmä piipahti tulomatkallaan Hämeenlinnassa virallistamassa ystävyytensä 60 vuotta täyttäneen Vanajaveden rotaryklubin kanssa.

Tulijoita olisi ollut enemmänkin, mutta neljä matkalle ilmoittautunutta sairastui pahimmoilleen ennen matkaa Suomen-matkaa.

Hämeenlinnasta matka jatkui vielä neljäksi päiväksi Rovaniemelle, Joulupukin kotikaupunkiin.

Ranskalaisseurue ei säikähtänyt Arctic Rallyn aikaisia pakkasia. Päinvastoin. He halusivat ottaa Lapin pääkaupungin tarjoamista talvisista iloista ja kulttuurielämyksistä kaiken irti.

Ikimuistoinen retki Hämeeseen ja Lappiin ei tietenkään olisi onnistunut täydellisesti ilman jo aikaisemmin solmittuja hyviä henkilökohtaisia rotarysuhteita.

Matkan primus motoreina ja pohjustajina olivat sataprosenttinen rotaryveli PHF Olavi Virtamo ja hänen pitkäaikainen ystävänsä, Milly-la-Forêt´n Rotaryklubin presidentti, Marja Nuorivaara-Sauviat.

Suomalaislähtöinen rotarysisko Marja on kirjailija Zacharias Topeliuksen jälkeläinen neljännessä polvessa. Sitä ei voi olla huomaamatta ranskalaisrouvan puhetta kuunnellessa ja kirjeitä lukiessa.

Rotarien ydinarvot – toveruus, rehellisyys, moninaisuus, palvelu ja johtajuus – ovat saaneet hänessä hienon ja voimakkaan tulkitsijan.

Rovaniemellä ranskalaisseurue vieraili monissa paikoissa, muun muassa Joulupukin Pajakylässä.

Poroilla ajeltiin Sierijärvellä, jossa heitä valisti porotalousasioissa paikallinen rotarysisko, Paliskuntain yhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Ollila.

Käymättä eivät jääneet myöskään Tiedekeskus ja museo Arktikum, Metsähallituksen tiedekeskus Pilke ja Kulttuuritalo Korundi.

Yhtenä matkan kohokohtana Ranskan rotarit pitivät Rovaniemen kaupungin vastaanottoa, jota isännöivät rotarit kaupunginjohtaja Esko Lotvonen ja kaupunginhallituksen jäsen Juhani Juuruspolvi.

Paikalla olivat myös Länsi-Lapin AG Arja Saarento, Itä-Lapin AG Eero Pajula sekä muutamia paikallisia rotareita.

Lapin pääkaupungin hyvästä kulinaristisesta tasosta ja monipuolisesta tarjonnasta ”ranskalaisen keittiön” väki otti selvää syömällä joka ilta päivällisen eri ravintoloissa.

Kiitosta saivat Santa Claus Hotelin Gaissa, Vaakunan Frans & Chérie bistro, lapinruokiin erikoistunut Nili ja Scandic Pohjanhovin kuuluisa poronkäristys.

Pohjanhovin johtajana vuosina 1967-1970 ennen Aulangon kauttaan toiminut Olavi Virtamo totesi käristyksen maun pysyneen ”pettämättömän muuttumana” vuosikymmenien ajan.

Perinteet velvoittavat.

Markku Torkko, Rovaniemen Rk