Oulu Cityrotaryklubi järjesti Oulun Osuuspankin ja Oulun Oikeusaputoimiston kanssa yhteisen aikuistuville nuorille suunnatun projektin ”Taloudenhallinnalla turvaa tulevaisuuteen”

Hankkeen tarkoituksena oli vahvistaa nuorten taloustaitoja muuttuvassa maailmassa.

Oulu City rotareiden luotsaama webinaarisarja ”Taloudenhallinnalla turvaa tulevaisuuteen” starttasi huhtikuun alussa ja vietiin päätökseen huhtikuun loppupuolella. Webinaarisarja sisälsi kolme itsenäistä virtuaalikohtaamista paikallisten nuorten kanssa. Kohtaamisissa tarkasteltiin oman talouden hallintaa monesta näkökulmasta, ja asiantuntijapuheenvuorojen avulla pyrittiin antamaan nuorille mahdollisimman hyvät eväät tulevaisuutta varten.

Sisällönsuunnittelussa olivat Oulun City rotareiden kanssa Oulun Osuuspankista Jukka Klemetti ja Susanna Alaluusua. Mielenkiintoisen ja nuoria puhuttavan asiantuntijakattauksen tarjosivat Oulun City rotareiden projektinvetäjä, BupUP Oy:n toimitusjohtaja Katja Koskimies, OP Oulun varainhoitaja ja talousvalmentaja Jukka Klemetti sekä Oulun oikeusaputoimistosta talous- ja velkaneuvoja Jaana Moisanen. Tilaisuuden tahtipuikoissa nähtiin Oulun City Rotaryklubin varapresidentti, asianajaja Pirjo Isoluoma.

Webinaarisarjan osallistujat olivat yli 16-vuotiaita OSAO:n sekä OSYK:n opiskelijoita.

Ari Forstèn, opinto-ohjaaja OSYK ja Jari Viitasalo, opintopäällikkö OSAO kertovat näin webinaarisarjasta:

”Taloudenhallinnalla turvaa tulevaisuuteen” -webinaarisarja oli positiivinen kokemus. Mielestämme webinaarisarja on tarpeellinen kaikille opiskelijoille. Teemat antoivat opiskelijoille syvempää tietämystä taloudenhallinnasta ja vaihtoehdoista vaurastua.”

Opiskelijat pitivät webinaarikokonaisuutta hyödyllisenä. Kokonaisuudesta tuli ydin esille selkeästi antaen eväitä arkiseen taloudenhallintaan sekä tulevaisuuden vaurastumiseen. OSYK lukion ensimmäisen vuoden opiskelijan Kerttu Raution kommentti luennoista:

”Opin miljonäärin tutkitut tuntomerkit ja syitä, miksi joku tulee miljonääriksi. Opin omia säästötapojani ja uusia keinoja, joilla voin edistä säästämistäni. Kuulin pikavippien uhista ja ongelmallisuudesta paljon uutta. Maksuhäiriömerkintöjen määrä oli mielenkiintoinen, ja tajusin, että minunkin pitää tulevaisuudessa kiinnittää maksuhäiriömerkinnän uhkaan enemmän huomiota. Voitin myös webinaarin kahootin, se oli kivaa.”

”Taloudenhallinnalla turvaa tulevaisuuteen” – webinaarisarjalle toivotaan jatkoa.
Projektiryhmä kokoontuukin elokuussa pohtimaan tulevaisuutta.
Pysy kanavalla!