Lahti-Wellamo rotaryklubin viikkokokous 17.9.2020 pidettiin upseerikerholla. Kokouksessa, joka oli IC-kokous, oli läsnä yhdeksän omaa veljeä, viisi muiden klubien jäsentä ja esitelmöitsijä Jarkko Lampiselkä. Kokouksen aluksi presidentti ilmoitti, että RI:n presidentti Mark Daniel Maloney oli myöntänyt klubillemme ”2019-2020 Rotary Citation with Golden Presidential Distinction” kunniamaininnan klubin asettamien tavoitteiden saavuttamisesta. Onnittelut kauden 2019-2020 presidentille ja hallitukselle.

Jarkko Lampiselkä (Rotaryklubi Lahti ry:n jäsen) piti tämän jälkeen esitelmän otsikolla ”Ukraina yllättää”. Jarkko kertoi kuuluvansa neljän hengen tiimiin, jonka tehtäväksi oli määritelty Ukrainan koulutusjärjestelmän uudistamisessa ja kehittämisessä auttaminen. Hanke on sovittu poliittisella tasolla tehtäväksi ja sitä rahoittavat mm EU ja Suomen valtio. Jarkko kertoi, että työskentely ukrainalaisten kanssa oli nopeatempoista ja että ukrainalaiset projektissa mukana olevat henkilöt vaihtuivat jopa muutaman kuukauden välein. Työskentely oli tämän vuoksi haasteellista. Jarkon kaksivuotisen työskentelyn aikana oli opetusministeri ehtinyt vaihtua jo viisi kertaa. Suomalaisilla oli kuitenkin projektin osapuolina luotettavan osapuolen maine ja suomalaiset tulivat kaiken kaikkiaan hyvin toimeen ukrainalaisten kanssa.

Ukrainan väkiluku on noin 40-50 miljoonaa, pääkaupunki Kiovan 2,9 miljoonaa. Maan pinta-ala on 603 000  neliö-km. Pääkaupunki Kiova on moderni kaupunki, paljon ravintoloita, kauppakeskuksia, jne. Tuloerot ovat suuret, opettajan palkka 350 euroa/kk. Hintataso on edullinen lukuun ottamatta bensiiniä. Ukrainaa puhuu 68 %, venäjää 29 % ja muita kieliä 3 % kansalaisista. Poliittinen tilanne on kompleksinen, maan historia on monipolvinen. Maan ja Krimin itsenäisyydestä on pidetty kansanäänestyksiä ja 2014 krimiläiset päättivät suurella ääntenenemmistöllä, että Krimin alue itsenäistyy. Kun itsenäisyysjulistusta ei ole tunnustettu, ollaan pattitilanteessa, jossa Venäjä ja Ukraina kiistelevät Krimin rajoista.