Keitä olemme

Rotaryklubi Lahti-Wellamo on aktiivinen lahtelainen rotaryklubi. Kokoonnumme joka torstai lounaskokoukseen klo 11.45-13:00  tapaamaan toisiamme, kuulemaan kiinnostavia esitelmiä ja edistämään hyvää omalla paikkakunnallamme. Kevätkauden 2020 avaamme Hennalan varuskunnan enstiseen sotilaskotiin perustetussa Wanhassa Sodessa. Käymme myös vierailemassa erilaisissa kohteissa. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja edistämme lähiseudun hyvinvointia.

Lahti-Wellamo rotaryklubi ry syntyi vuonna 2015, kun kaksi lahtelaista rotayklubia yhdisti vuosikymmenten pituisen toiminnallisen osaamisen ja kokemukset.  Klubissamme on 48 jäsentä. Olemme osa piiriä 1390.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Olemme keskittyneet nuorisovaihdon tukemiseen. Järjestämme nuoria Rotaryn kansainväliseen nuorisovaihtoon yhteistyössä muiden lahtelaisten klubien kanssa. Meidän mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Paikallisesti tuemme esimerkiksi:

* Sylvia-koti (9-vuotinen perusopetusta antava erityiskoulu. Koulun jälkeen voi jatkaa kolmen vuoden ajan nuorisoasteella ja suorittaa työharjoittelua Sylvia-kodin työpajoissa)

* Lahden Klubitalo (pyrkii parantamaan mielenterveyskuntoutujien elämänlaatua, vähentämään sairaalahoidon tarvetta ja tukemaan opiskelussa ja työllistymisessä)

* 2-asteen opinnot (Tvärminne-projekti, jolla tuetaan lukioiden biologian opintoja. Opiskelijat perehtyvät Tvärminnen tutkimusasemalla Itämeren tutkimukseen ja suojeluun).

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä muun muassa polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.

Kokoontumistiedot

Paikka: