Tervehdys,

Kokouksen aluksi klubimme presidentti Jyri Kettunen kertoi muutaman minuutin tietoiskussa Rotaryjärjestön synnystä. Lisäksi klubimme jäsen sekä piirin säätiötoimikunnan puheenjohtaja Mika Kaunomäki  kertoi ajankohtaista asiaa lahjoituksista.

Tämänkertaisena esitelmän aiheena oli näkövammaisuus, josta meille oli tullut kertomaan kokemusasiantuntija Heikki. Esityksessään Heikki kertoi, että on ollut näkövammainen jo syntymästään lähtien. Elämäntarinassaan hän kertoi myös kouluttautumisestaan ja asumisesta eri paikkakunnilla sekä muista elämän vaiheistaan. Kun ei näe, niin muut aistit ovat herkistyneet. Mielenkiintoista oli, että hänelle on kehittynyt mieleen kotikaupungin kartta, jonka avulla oma kaupungissa liikkuminen ja toisten opastaminen on helppoa. Opaskoirakin on joskus ollut, mutta koska ilman valjaita se on ihan tavallinen koira ja vaatii samalla tavalla hoitoa, niin nyt pärjätään ainoastaan valkoisen kepin avulla. Huomiota kiinnitti myös Heikin positiivinen asenne ja hän tekee itsekin vapaaehtoistyötä auttaakseen toisia mm. mielenterveystyön saralla. Hän on myös aktiivisesti mukana Lahden Klubitalon toiminnassa ja mainitsi klubimme yhtenä Lahden Klubitalon tärkeänä yhteistyökumppanina.

Heikin mukaan Lahdessa, omassa kotikaupungissa, näkövammaiset on huomioitu ihan hyvin.

Jyri

Näkövammaisten liiton Annansilmä-merkki