Kokouksen aluksi klubimme presidentti Jyri Kettunen kertoi muutaman minuutin tietoiskussa Rotarypiiristämme.

Rotarytietoisku – Rotarypiiri 1390

Rotarypiirimme 1390 on yksi viidestä Suomessa toimivasta piiristä.Rotarypiirissämme on 49 rotaryklubia ja yksi satelliittiklubi, joka on pohjoismaiden ensimmäinen. Jäsenmäärä on noin 1500 rotaria. Piiri järjestää klubeille vuoden aikana useita tapahtumia. Piirikokous järjestetään syksyisin yleensä lokakuussa ja juhlava piirikonferenssi keväisin huhtikuussa. Klubien tuleville presidenteille ja klubivirkailijoille järjestetään vuosittain koulutusseminaari (PETS), johon osallistuminen on tärkeää. Jokaista rotarypiiriä johtaa kuvernööri. Hänellä on tukenaan piirineuvosto, piirikomiteat ja piirin eri alueiden apulaiskuvernöörit. Piirikuvernööri vierailee kaikissa piirinsä klubeissa toimivuotensa aikana. Piirin nimeämiskomitea valitsee klubien asettamista ehdokkaista sopivimmaksi katsomansa kuvernöörin. Tuleva kuvernööri nimitetään Rotary Internationalin maailmankonferenssissa.

Pääsiäisen sanoma – Launeen seurakunnan kirkkoherra Heikki Pelkonen.

Tämänkertaisena esitelmän aiheena oli Pääsiäisen sanoma, josta meille tuli kertomaan Launeen seurakunnan kirkkoherra Heikki Pelkonen. Aluksi saimme kuulla Pääsiäiseen liittyvän runon, kun pieni lapsi oli palaamassa äitinsä kanssa kirkosta. Sen jälkeen hän kertoi siitä, miten tämän hetkinen Euroopan tilanne vaikuttaa henkisesti suomalaisiin. Eniten hänen mielestään kärsivät kaksi ihmisryhmää: nuoret ja sota-ajat muistavat iäkkäämmät ihmiset. Vallitseva tilanne vaikuttaa nuorten turvallisuudentunteeseen ja iäkkäämmät sota-ajat muistavat ovat kertoneet, että vanhat asiat tulevat uudelleen mieleen. Hiljaisen viikon perinteitä ja Pääsiäisen sanomaa kirkkoherra käsitteli historiallisten tapahtumien ja mielenkiintoisten kertomusten kautta.

Jyri