Tervehdys ,

Eilisessä viikkokokouksessa kuulimme klubimme nuorisovaihtoasiamiehen Yrjö Tolvasen katsauksen Rotary nuorisovaihdosta. Unelma nuorisovaihdosta on koronapandemian vuoksi jäänyt nyt monelle toteutumatta. Nuorisovaihdon monipiiri järjestikin viime keväänä ”Investointi Tulevaisuuteen”-webinaarin nuorisovaihdosta. Eri aikakausina vaihdossa olleet nuoret kertoivat kokemuksistaan ja vaihdon merkityksestä elämäänsä ja uravalintaansa. Rotaryklubit kertoivat, mikä merkitys nuorisovaihdolla on klubin toimintaan. Perheet kertoivat, mitä on olla isäntäperheenä nuorelle. Yrjö kertoi myös, että oppilashallintaan on tullut myös uusi ATK-järjestelmä nimeltään YEAH = Youth Exchange Administration Hub.

Rotary nuorisovaihdon muotoja ovat:

–          kesävaihto (kahden perheen vastavuoroinen oppilasvaihto)

–          leirivaihto (usein teemaleiri esim. kanottileiri tms.)

–          vuosivaihto (vastavuoroisesti eri rotarymaiden välillä)

Yrjö kertoi myös hyviä uutisia, että nuorisovaihto käynnistyy taas ja tänä syksynä Lahden alueelta vuosivaihtoon haki 8 oppilasta, joista klubitlähettävät vaihtoon 4 oppilasta. Näistä neljästä klubimme lähettää ja vastaanottaa yhden oppilaan.

lisätietoa Rotary-nuorisovaihdosta löytyy www.rye.fi sivultolta.

Jyri Kettunen

Presidentti