Torstaina 28.8.2021 saimme kuulla jäsenemme Markku Kosken ego-esitelmän. Markku on entisiä, mutta ei vanhoja, Lahti Joutjärvi rotaryklubilaisiaja toimi aikanaan myös sen klubin presidenttinä. Markku kertoi meille mielenkiintoisesti ja hauskasti omasta pienoismallien rakentelu-harrastuksestaan. Pienoismalleja voidaan rakentaa lähestulkoon mistä vain esim. lentokoneista, autoista , panssarivaunuista ja sukellusveneistä. Samoin mittakaavat vaihtelevat esim. 1:32, 1:16 jne. riippuen siitä minkä kokoinen pienoismalli on kyseessä. Markun mukaan pienoismallit ovat kehittyneet viime aikoina huimasti ja ovat todella tarkkoja viimeistä yksityiskohtaa myöden. ”Mallarit”, joiksi harrastajat itseään kutsuvat järjestävät myös näyttelyitä, joissa parhaita palkitaan. Pienoismalliharrastus on rentouttavaa ja niitä rakentaessa aika kuluu nopeasti. Mallien hankinnan ja rakentamisen lisäksi niiden maalaaminen esim. ”Ferrarin punaisella” on antoisaa. Kiinnostuneille löytyy Lahdesta liike Rautatienkadulta, josta saa aloittamiseen sarjojen lisäksi hyvät neuvot. Pienoismalleja tilataan myös usein silloin, kun halutaan muistaa eläkkeelle jäävää työkaveria.