Tervehdys,

Eilen kokoonnuimme klubimme viikkokokoukseen Lahden Upseerikerholle ja Teamsiin. Kokous oli myös IC-kokous, johon oli kutsuttu myös kaikki Lahden alueen kahdeksan Rotaryklubia. Aiheena oli Lahti Euroopan Ympäristöpääkaupunki 2021 vuoden yhteenveto, josta meille kertoi johtaja Milla Bruneau. Esityksessään hän kertoi hakuprosessista ja siitä, että Lahti oli hakenut Euroopan ympäristöpääkaupungiksi jo kaksi kertaa aiemmin, kunnes kolmannella kerralla ”tärppäsi”. Vuoden aikana on saatu monia asioita eteenpäin, mutta isolta osalta vuosi on ollut lähtölaukaus monelle kehityshankkeelle. Ympäristöasioiden merkitys tulee tulevaisuudessa korostumaan ja Lahti on siinä kilpailussa hyvässä asemassa, kun yritykset ja ihmiset miettivät sijoittumista ja asuinpaikkaa. Tavoitteena Lahden kaupungilla on saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2025. Pandemiasta johtuen harmina on ollut se, että kansalaiskohtaamiset ovat rajoittuneet suunniteltua vähäisemmiksi, mutta Joka tapauksessa Euroopan ympäristökaupunkivuosi tulee satamaan Lahden kaupungin laariin tulevaisuudessa.

Katso videotallenne tästä linkistä https://youtu.be/7jpJzzDXbXw

Tässä linkki esitettyyn materiaaliin:   Lahti_YPK_Lahti_Wellamo_Rotaryt_20220127  Powerpoint esitys

Kuntalaisen henkilökohtainen hiilijalanjälki – Linkkejä

Kolmessa suomalaisessa kaupungissa kokeiltiin ja kuviteltiin asukkaiden kestäviä valintoja. Tavoitteena oli osallistujien hiilijalanjäljen merkittävä pudotus. Energiakäännöksen ansiosta lahtelaisten hiilijalanjälki oli jo valmiiksi muita koekaupunkeja matalampi.

Tästä linkistä lisää tietoa 4 lahtelaista pääsi harjoittelemaan 1,5 asteen elämäntapaa

Lahden hiilijalanjälki eli kulutuksesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt on selvitetty. Lahtelaisten hiilijalanjälki oli vuonna 2020 yhteensä 8,38 t CO2-ekv asukasta kohden. Hiilijalanjälki selvitettiin Kulma-hankkeessa myös 14 muulle kunnalle.

Lahden kulutuksen hiilijalanjälki selvitettiin ensimmäistä kertaa

Testaa oletko uhka vai mahdollisuus? Ovatko elämäntapasi ympäristön puolella vai sitä vastaan?Pikatestin tuloksena saat sinulle räätälöityjä vinkkejä, joilla säästät aikaa ja rahaa sekä parannat elämänlaatuasi. Ja luonto kiittää!

Tässä linkki Sitran elämäntapatestiiin, jolla voit mitata oman toimintasi vaikutukset ympäristöön

Jyri Kettunen