Viikkokokouksessamme 16.1. pitkän linjan viljelijä  Arto Markkola Kärkölästä kertoi meille maanviljelyn tilanteesta EU-Suomessa. Elintarvikeviennissä Suomi on hieman jälkijunassa ja isossa kuvassa Suomi kilpailee maataloustuotteiden kaupassa suurien kilpailijamaiden kuten USA ja Kiina kanssa. Viennissä pieni Suomi ei yksin pärjää mutta osana EU:ta mahdollisuustemme globaaleilla markkinoilla on paremmat. Markkolan mukaan EU:hun liittyminen toi maataloustuotantoon ison muutoksen mutta pitkässä juoksussa siitä on ollut viljelijälle hyötyä mm. tiedonvaihdon, tilastojen ja neuvontapalveluiden muodossa. Yksi tämän hetken haasteista Suomessa on tilojen jatkajien vähyys. Tämä on aiheuttanut trendin, jonka mukaan tilakoot kasvavat. Palstat ovat tällä hetkellä hajallaan mutta tulevat keskittymään tulevaisuudessa tilusvaihtojen myötä. Samoin osakeyhtiömuoto tulee tulevaisuudessa yleistymään nykyisen perheyhtiöiden tilalle. Tilojen kasvaessa myös kansainvälisten sijoittajien mukaan tuleminen on todennäköistä. Maanviljely tulee kuitenkin jatkumaan ja voimaan hyvin tulevaisuuden Suomessa.

Ensi torstaina 23.1. kokoonnumme klo 11.45 Wanhaan Sodeen viikkokokoukseen. Esitelmöitsijänä meillä on tällä kertaa toiminnanjohtaja Valtteri Simola Lahden Teollisuusseurasta. Lahden Teollisuusseuran tarkoituksena on olla teollisuuden ja liike-elämän alalla toimivien yhteisöjen ja yksityisten henkilöiden keskeisenä yhdyssiteenä Lahdessa ja sen ympäristössä sekä edistää taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä paikkakunnalla.

Lisäksi torstaina piirikuvernööri Eija Hatakka-Peltonen kunnioittaa kokoustamme läsnäolollaan. Toivonkin, että mahdollisimman moni wellamolainen osallistuisi torstain kokoukseen. PHF-napit napinläpeen!

Muita tapahtumia:

25.1.      RLI-koulutus, klo 9. ABC Kivimaa Kiitokatu 2, 15210 Lahti, järjestelyt AG Eila Parviainen, Mika Kaunomäki ja Hannu Kaarla

1.2.         Rotary Forum, Tripla, Helsinki

22.2.      Rotary vuosipäiväjuhla, avec. Klo 15. Rautatienkatu 20, 15140 Lahti