Vieraaksemme saapuivat Klubitalon johtaja Theresa Havana sekä Niina Kaartinen ESKOT ry:stä. Lahdessa mielenterveyskuntoutujien keski-ikä on laskenut merkittävästi viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tyypillinen jäsen Lahden Klubitalossa on nyt 30-40 -vuotias, ja ikähaarukka levenee molempiin suuntiin. Klubitalon toiminnan johtava periaate on, että sekä henkilökunta että jäsenet ovat tasa-arvoiset toiminnassa. Henkilökunta tukee jäseniä heidän tarpeissaan, mutta jäsenistö isolta osin pyörittää käytännön toimintaa, kuten keittiötä, toimistoa, kahvilaa ja siivousta. Toiminnan haasteena on, että Lahti on vähentänyt tukeaan palkkojen osalta, ja Veikkauksen tuki saattaa muuttua jos ja kun Veikkauksen monopoli poistuu.

ESKOT toimii  työpaikkojen järjestäjänä Klubitalon jäsenille, sekä tukena jos työsuhteessa on mitä tahansa haasteita.

Lahden Klubitalolle merkitsee paljon yhteistyö Wellamon kanssa. Jäsenten vierailut Wellamon viikkokokouksissa ovat jäsenten erityisesti arvostamia. Lisäksi Roope ja Tessa ovat onnistuneet innostamaan toisen eteläsuomalaisen rotaryklubin harkitsemaan yhteistyötä erään toisen Klubitalon kanssa.

Tutustu Lahden Klubitalon ja ESKOT ry:n toimintaa näistä linkeistä.

Paikalla oli 7 wellamolaista.