Piirin kuvernööri Esa Mäkinen vieraili klubissamme.

Vierailu alkoi keskustelulla hallituksen kanssa. Hallitus oli muuten täysin paikalla, paitsi Jyrillä oli työeste.

Keskusteluaiheet hallituksen kanssa & Esan kommentit

• Klubin ohjelma: Viikoittaiset tapaamiset on hyvä
  • Palveluprojektit: Klubimme on aktiivinen
  • Ukrainalaiset pakolaiset: Sekä piiri, erityisesti Eila, sekä klubimme on tehnyt paljon
  • Vaihto-oppilaat: Sekä lähtenyt että saapunut vaihto-oppilas
  • Klubien yhdistyminen: Luotava uutta kulttuuria, on onnistumisia mutta myös huonoja kokemuksia. Klubin mallisäännöt on olemassa ja uudistuvat keväällä. Kannattaisiko kokeilla lounas- ja iltakokousten vuorottelua? Vastuuta uusille jäsenille, joita kannattaa hankkia 3 kerralla niin pysyvät paremmin.
  • Klubin on säilytettävä kiinteä yhteys Rotaryyn, ei irtiottoa omaksi “lounaskerhoksi”.
  • IC -kokoukset: Klubien yhteiset asiat ovat hyvä ja vahvistavat osallistuvia klubeja

Tapaaminen jatkui klubin viikkokokouksena, missä Esan alustuksesta poimin seuraavat aiheet:

• Diversiteetti on muutakin kuin naisten osallistuminen
  • Rotaryn palveluihin on lisätty uusi Positiivisen rauhan palvelu
  • Rotaryn sanoma leviää julkisuuteen tekojen kautta
  • Rotarypalvelu on nyt Suomen ja Viron rotarypalvelu
  • Piirissä on aloitettu kahden vuosikokouksen menettely aiemman yhden sijaan
  • Kertynyttä rahaa syödään varovasti, koska toiminta on tarkoitus eikä rahastoiminen. Kevään 7,50 € rotarypalvelumaksu jätetään perimättä jäseniltä.
  • Rotarypalvelu alkaa ohjata Rotary Nordenin Suomen osuutta. On pyrkimys siirtyä painetusta lehdestä digilehteen.
  • Jos on tarvetta RI:n ohjeiden tulkintoihin, niin kysymykset osoitetaan ja vastauksen saa Zürichiin palvelukeskuksesta
  • DEI – Diversity, Equality, Inclusion: Monimuotoisuus, tasa-arvoisuus, mukaan ottaminen. Meidän on toimittava mm. näin:

I – Kokouksista poissa oleviin jäseniin yhteys

E – Kaikille samat tiedot, työkalut & osallistuminen, uusille jäsenille siimaa aloitteellisuutta ja kehittymistä varten

D – Paul Harris puheessaan v. 1933: Rotary on kaikille. Rotarit ovat erilaisia.

Kuvernööri Esa Mäkisen vierailuun osallistui 13 klubimme jäsentä.