Vieraanamme oli Kinnarin tilan isäntä Teemu Kinnari Hollolan Vesalan kylästä. Teemu on rotari, yrittäjä, Hollolan kunnanhallituksen puheenjohtaja ja eduskuntavaaliehdokas.

Teemu kertoi maatilataloudesta. Viimeiset 8 vuotta vehnän viljely on keskimäärin ollut tappiollista Suomessa; parhaat pärjäävät, muut eivät. Lannoitteiden hinnat ovat kolminkertaistuneet puolessatoista vuodessa. Venäjän hyökkäyssota on viimeistellyt ahdingon, mihin maanviljelijät ovat joutuneet. Vaikeuksista huolimatta Teemu näkee ja tietää, että maatilataloudella on edellytykset Suomessa. Kinnarin tila on investoinut omiin merkkituotteisiin. Neuvottelut K-kauppiaiden, Keskon ja Hämeenmaan kanssa on johtanut tulokseen, että Kinnarin tilan tuotteita on myynnissä 750 kaupassa. Peltoa on vuokrattu maanomistajilta, naapuritilan kanssa on tehty yhteistyötä, metsää on ostettu, Okeroisten mylly on ostettu, ja viimeisin iso investointi on oma kauramylly.

Tuomisina kokoukseen Teemu toi aamulla leivottuja ruispipareita. Kinnarin tilan myymälä-kahvila avaa ovensa koronatauon jälkeen joulusesonkiin, sieltä tilan tuotteita on saatavana.

Kokouksessamme oli Teemun lisäksi kaksi vierasta Klubitalolta sekä vaihto-oppilas Kestrel. Omia klubin jäseniä paikalla oli kahdeksan, yhteensä siis 12 osallistujaa.

Linkki Teemu Kinnarin esitykseen: Teemu Kinnari 29.9.2022

Katso myös Kinnarin Tila – Rehtiä makua pellosta pöytään