Lahti-Wellamo Rotaryklubin kokouksessa 23.9.2021 Ensio Mäkipelto kertoi 80 vuotta sitten tapahtuneesta JR 16:n hyökkäyksestä jatkosodassa. Ension esityksessä selvisi, miten divisioonan komentajan ja yhden rykmentinkomentajan henkilökohtaiset suhteet ja käsitykset toisistaan vaikuttivat tuhansien sotilaiden tilanteeseen ja kohtaloon. JR 16:n pakotettu hyökkäys vahvasti linnoitettua aluetta vastaan ilman riittävää tykistötukea johti kuolemiin, jotka toisin toimien olisi voitu välttää. Rykmentinkomentaja keskeytti hyökkäyksen, ja uhkana oli sotaoikeus. Hänen siirtonsa toiseen divisioonaan ratkaisi tilanteen ja toi rykmentinkomentajalle maineen erinomaisena rintamakomentajana. Pohjanmaalaisena suojeluskuntakomentajana hän nautti jo entuudestaan arvostusta kotiseudullaan. Ensio selvensi hyökkäyksen vaiheita kartoin ja kuvin, kuten myös vetäytymistä Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua. Esitystä oli kuuntelemassa 15 rotaria paikan päällä sekä 2 Teamsissa.

Terveisin

Yrjö Tolvanen