Wellamon viikkokokous oli samalla Lahden alueen rotareiden yhteinen kokous. Kiinnostava aihe ja kansallisen valtiotason esiintyjä vetivät salin täyteen. 46 rotaria ja heidän ystäväänsä saapuivat kuuntelemaan Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämiestä.

Esityksessään Häkämies kävi läpi vaalituloksen ja sen perusteella syntyvät mahdolliset hallituskokoonpanot. Katso tarkemmin hänen esityksestään: Jyri Häkämiehen esitysmateriaali.

EK:n tärkeimmät odotukset tulevalle hallituskaudelle Häkämies tiivisti näin:

Uskottava talouspolitiikka kestävyysvajeen kattamiseksi. Tarvitaan 10 vuoden suunnitelma. Nollakorkojen ja velkaantumisen aika on ohi.

Työmarkkinoiden pelisääntömuutokset. Suomi tarvitsee enemmän sopimista yrityksissä.

Koulutus ja ratkaisut työvoimapulaan. Panoksia peruskouluun, koulupudokkaat on saatava estetyksi. 400 000 työtöntä ja 200 000 avointa työpaikkaa, jotain pitää tehdä toisin. Ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen porrastus nopeuttamaan ammattilaisten työllistymistä.

Vihreä siirtymä. Tuulivoimainvestoinnit ovat olleet 3,7 mrd €. Akkuteollisuuden julkistetut investointisuunnitelmat 16 mrd €. ”Ei voi kannattaa autoilun sähköistymistä, jos ei hyväksy vastuullista kaivosteollisuutta. Akkuja ei synny ilman kaivoksista saatavia mineraaleja.”

Keskustelu kattoi myös muita Suomelle tärkeitä kysymyksiä turvallisuudesta, terveydenhoidosta ja koulutuksesta.