Parhaillaan on Kairossa meneillään YK:n ilmastokokous COP27. Viikkokokouksemme aihe liittyi siihen saumattomasti. Muistissa on tämän vuoden tapahtumat: Etelä-Euroopassa suurjokien pohjat näkyvillä veden vähyyden vuoksi, vedenkäytön rajoituksia, kuivuuden pilaamia satoja, rajuja maastopaloja, ja toisaalla tuhotulvia, säästä johtuvia onnettomuuksia ympäri maapallon.

Päivän tuore uutinen kertoi, että maapallon väestömäärä ylittää ensi viikolla 8 miljardia. Yhä enemmän suita ruokittavana arvaamattoman sään armoilla.

Siitä huolimatta sanoma on: vielä on toivoa. Ei kaikkialla ole samaa surkeutta eikä koko ajan. Tilanne on hoidettavissa, kun yksittäiset ihmiset tekevät voitavansa, ja pallomme maiden johtajat yhteistyössä ovat alkaneet ymmärtää, että toimeen on tartuttava, ja on jo tartuttu. Ei kaikkialla eikä täysin voimin, mutta useassa maassa riittävän tarmokkaasti.

Linkistä aukeava esitys luo yleiskuvaa ja kertoo yksittäisistä teoista oikeaan suuntaan. Sivun 2 yläkulman Ilmastopaneeli -logo on linkki lyhyeen videoon, kuten myös sivun 9 BBC Climate Change – The Facts -kuva. Kannattaa katsoa! Sivun 11 ja 16 kuvat ovat nekin linkkejä.

Paikalla oli kuuntelemassa ja keskustelemassa 12 klubin jäsentä, ja yksi vieras Nastolasta.