Rotary nuorisovaihto toimii täysin vapaaehtoisten varassa. Vaihtovuosi on osallistuville oppilaille ainutlaatuinen kokemus, on osallistuminen vapaaehtoisena isäntäperheenä pieni ponnistus, mutta suuri ilo ja upea kokemus. Vaihto-oppilaat vuosivaihdossa asuvat isäntäperheissä lukuvuoden ajan ja käyvät normaalisti koulua sekä opiskelevat kieltä ja kulttuuria. Tässä tiivistelmässä on esitetty joitain keskeisiä kohtia, joiden avulla kukin voi arvioida olisiko toiminta isäntäperheenä mahdollista ja tulisiko tästä teidän perheelle yksi uusi kohokohta?

Mitä isäntäperheeltä edellytetään:

1. Aito kiinnostus: valmiutta toivottaa saapuva oppilas tervetulleeksi ja ottaa hänet mukaan perheen arkeen. Avoin mieli ja halu oppia oppilaan uudesta kulttuurista ovat avainasemassa.
  2. Turvallinen asumisympäristö: Asuminen voi olla kerrostalo, omakotitalo, lähellä tai hieman kauempana keskustasta. Tarjoa hänelle oma huone, jossa hän voi tuntea olonsa kotoisaksi. Varmista että oppilaan ei tarvitse olla pitkiä aikoja yksin uudessa kodissa.
  3. Päivittäiset arjen tarpeet huomioitu: Huolehdi siitä, että oppilas saa riittävästi syödäkseen ja mahdollisuuden maistella paikallisia ruokia. Keskustele hänen ruokamieltymyksistään ja mahdollisista allergioista. Suomalainen arkiruoka on tässä se paras kokemus.
  4. Yhteydenpito: Luo avoin ja vilpitön keskusteluyhteys oppilaan kanssa. Kysy häneltä, miten hänellä menee, ja kannusta häntä ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan. Ole tavoitettavissa ja valmis keskustelemaan, ole myös itse aktiivinen avaamaan keskustelua.
  5. Sosiaalinen integraatio: Auta tutustumaan paikalliseen kulttuuriin ja yhteisöön. Voit järjestää hänelle mahdollisuuden osallistua harrastuksiin, tapahtumiin ja retkiin. Rotary klubi tukee harrastuksiin osallistumista kustannusten muodossa, näistä sovitaan yhdessä ja mietitään, mikä on kaikille parasta.
  6. Koulunkäynti: Oppilaan velvollisuus on käydä koulua ja tehdä opintojen eteen parhaansa. Koulu tukee oppilasta ja oppilaanohjaajat laativat opintosuunnitelmat. Käy yhdessä läpi nämä suunnitelmat ja tarjoa apua koulutehtävissä, jos se on tarpeen.
  7. Turvallisuus: Varmista, että oppilas tuntee olonsa turvalliseksi perheessänne ja ympäristössänne. Käy läpi turvallisuusohjeet ja tärkeät puhelinnumerot.

Mitä isäntäperheeltä ei vaadita:

1. Taloudellista panostamista: Oppilaat saavat Rotary klubilta kuukausirahaa juokseviin menoihinsa ja he maksavat omat isommat ostoksensa ja Rotary leirit luonnollisesti itse. Isäntäperheelle jää vain normaalin arjen, eli lähinnä perheen ruokailun kustannukset ja jos perhe yhdessä matkustaa Suomessa tai käy ravintolassa syömässä on kohtuullista, että perhe maksaisi nämä kustannukset.
  2. Erityisiä vakuutuksia: oppilailla on omat vakuutuksensa, mitkä kattavat mahdolliset sairaskustannukset
  3. Ylitsepursuavaa tapahtumajärjestelyä: oppilas tulee Suomeen elämään normaalia arkea ja käymään koulua. Hänen vuokseen ei ole tarpeen järjestää mittavia kulttuurikokemuksia ja kiertoajeluita. On hyvä tarjota perheen omaan toimintaan luontevasti sopivia kulttuurikokemuksia, normaali arki on tässä se mikä oppilaille on sitä arvokkainta kokemusta.

Mitä hyvää isäntäperheelle seuraa:

1. Kulttuurinen rikkaus: Saatte mahdollisuuden oppia oppilaan kulttuurista. Tämä avaa uusia näkökulmia vieraaseen kulttuuriin, mutta auttaa näkemään omaa kulttuuria aivan uudesta näkökulmasta.
  2. Kansainväliset ystävyyssuhteet: Oppilaasta tulee osa perhettänne ja saatte tilaisuuden luoda vahvoja ystävyyssuhteita ympäri maailmaa. Voitte myös mahdollisesti vierailla hänen kotimaassaan tulevaisuudessa.
  3. Opettavainen kokemus: Isäntäperheenä toimiminen opettaa vastuullisuutta, empatiaa ja monia muita arvokkaita elämäntaitoja. Se voi myös olla opettavainen kokemus omille lapsillenne.
  4. Rotary-yhteisö: Tulette halutessanne osaksi Rotary-yhteisöä, joka tukee ja auttaa teitä koko vaihdon ajan. Rotary-klubinne tarjoaa resursseja ja tukea tarvittaessa.
  5. Pitkäaikaiset vaikutukset: Isäntäperheenä toimiminen voi vaikuttaa vaihtariin pitkäaikaisesti ja jättää myönteisen jäljen hänen elämäänsä.

Rotary-vaihto on hieno kokemus sekä isäntäperheelle että vaihtarille. Ole avoin, kannustava ja valmis oppimaan uutta. Tämä kokemus voi muuttaa elämäänne ja antaa teille uusia näkökulmia maailmaan. Vaihto-ohjelma on turvallisuussertifioitu, joten osallistuminen on turvallista sekä oppilaalle että myös isäntäperheille.

Miten toimia nyt?

Kartoitamme jatkuvasti mahdollisia uusia isäntäperheitä voidaksemme keskustella heidän kanssaan siitä, milloin vastaanottaminen voisi olla mahdollista. Tänä vuonna tai jonakin tulevana? Kenties teille sopii parhaiten olla mukana hieman lyhyempi aika tukiperheen roolissa.

Ota yhteyttä sähköpostilla (mikko.sievanen@gmail.com ) niin voidaan jatkaa keskustelua teemasta. Lisää tietoa aiheesta on toki myös verkossa, www.rye.fi -> isäntäperheet. Kiitos, että harkitsette isäntäperheen roolia Rotary-vaihdossa. Toivotamme teille antoisaa ja unohtumatonta kokemusta!