Rotarys ungdomsutbyte är helt beroende av frivilliga. Utbytesåret är en unik upplevelse för de deltagande studenterna, att delta som frivillig värdfamilj är en liten insats, men en stor glädje och en underbar upplevelse. Utbytesstudenter bor hos värdfamiljer under läsåret, går i skolan och studerar språk och kultur normalt. I den här sammanfattningen har några viktiga punkter tagits upp för att hjälpa varje person att bedöma om det skulle vara möjligt att fungera som värdfamilj och om detta skulle bli ytterligare en höjdpunkt för din familj.

Vad krävs av en värdfamilj:

1. Genuint intresse: beredskap att ta emot den nya eleven och involvera honom eller henne i familjens vardag. Ett öppet sinne och vilja att lära sig om studentens nya kultur är nyckeln.
  2. Trygg boendemiljö: Bostaden kan vara ett flerfamiljshus, ett egnahemshus, nära eller något längre från centrum. Erbjud honom ett eget rum där han kan känna sig hemma. Se till att den studerande inte behöver vara ensam under långa perioder i det nya hemmet.
  3. Beaktande av de dagliga behoven i vardagen: Se till att eleven får tillräckligt med mat och möjlighet att smaka på närproducerad mat. Diskutera hans matpreferenser och eventuella allergier. Finsk vardagsmat är den bästa upplevelsen här.
  4. Kommunikation: Skapa ett öppet och uppriktigt samtal med eleven. Fråga dem hur de mår och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar och känslor. Var tillgänglig och redo att diskutera, och var aktiv i att själv öppna diskussionen.
  5. Social integration: Hjälp till att lära känna den lokala kulturen och samhället. Du kan ordna så att han kan delta i hobbyer, evenemang och utflykter. Rotaryklubben stöder deltagande i hobbyer i form av kostnader, som man kommer överens om tillsammans och som är bäst för alla.
  6. Skolgång: Det är elevens plikt att gå i skolan och göra sitt bästa för sina studier. Skolan stöder eleven och studiehandledarna gör upp studieplaner. Gå igenom dessa planer tillsammans och erbjud dig att hjälpa till med skolarbetet om det behövs.
  7. Trygghet: Se till att eleven känner sig trygg i din familj och miljö. Review säkerhetsinstruktioner och viktiga telefonnummer.

Vad som inte krävs av en värdfamilj:

1. Ekonomisk investering: Eleverna får ett månatligt bidrag från rotaryklubben för sina driftskostnader, och de betalar naturligtvis själva för sina större inköp och rotaryläger. Värdfamiljen har endast kostnaderna för det normala vardagslivet, det vill säga huvudsakligen familjens måltider, och om familjen reser tillsammans i Finland eller äter på restaurang är det rimligt att familjen betalar dessa kostnader.
  2. Särskild försäkring: Eleverna har egna försäkringar som täcker eventuella sjukvårdskostnader
  3. Ett överdådigt evenemangsarrangemang: eleven kommer till Finland för att leva ett normalt liv och gå i skolan. För hans skull finns det ingen anledning att ordna omfattande kulturupplevelser och sightseeingturer. Det är bra att erbjuda kulturupplevelser som naturligt passar familjens egen verksamhet, den normala vardagen är den mest värdefulla erfarenheten för eleverna.

Vad kommer att vara bra för värdfamiljen:

1. Kulturell rikedom: Du kommer att få möjlighet att lära dig om studentens kultur. Detta öppnar nya perspektiv på en främmande kultur, men hjälper till att se den egna kulturen ur ett helt nytt perspektiv.
  2. Internationella vänskaper: Studenten kommer att bli en del av din familj och du kommer att få möjlighet att bygga starka vänskapsband runt om i världen. Du kanske också kan besöka hans land i framtiden.
  3. Pedagogisk erfarenhet: Att vara värdfamilj lär ut ansvar, empati och många andra värdefulla livskunskaper. Det kan också vara en lärorik upplevelse för dina egna barn.
  4.  Rotarygemenskapen: Om du vill blir du en del av Rotarygemenskapen, som kommer att stödja och hjälpa dig under hela utbytet. Din rotaryklubb kommer att tillhandahålla resurser och stöd när det behövs.
  5. Långsiktiga effekter: Att vara värdfamilj kan ha en långsiktig inverkan på utbytesstudenten och lämna en positiv prägel på deras liv.

Rotaryutbyte är en fantastisk upplevelse för både värdfamiljen och utbytesstudenten. Var öppen, stöttande och redo att lära dig nya saker. Denna erfarenhet kan förändra ditt liv och ge dig nya perspektiv på världen. Utbytesprogrammet är säkerhetscertifierat, så deltagandet är säkert för både studenten och värdfamiljerna.

Hur ska man agera nu?

Vi letar ständigt efter potentiella nya värdfamiljer för att diskutera med dem när det kan vara möjligt. I år eller något som kommer? Kanske passar det dig bäst att vara delaktig under lite kortare tid i rollen som stödfamilj.

Kontakta oss via e-post (mikko.sievanen@gmail.com ) så kan vi fortsätta diskutera temat. Naturligtvis finns mer information om ämnet också online, www.rye.fi > värdfamiljer. Tack för att du tar hänsyn till värdfamiljens roll i rotaryutbytet. Vi önskar dig en givande och oförglömlig upplevelse!