Itämeren suojelu on yksi Rotary klubien toiminnan painopistealueita. Olemme klubina osallistuneet sekä merialuiden sinileväseurantaan, että Silakkasoudun avulla keränneet varoja ympäristön tutkimukseen.

Uutena projektina olemme nyt lähdössä mukaan Rantaroska – seurantaprojektiin yhteistyössä Tammisaaren ja Hangon Rotary-klubien kanssa. Projektissa tuemme ympäristökeskuksen tutkimustyötä perustamalla pienimuotoisen tutkimusaseman ja suorittamalla siellä säännölliset havainnoinnit. Käytännön tasolla tämä tapahtuu siten, että meillä on yhteistyössä Syke:n kanssa sovittu 100m mittainen rantakaistale, jonka roskaantumista tilastoidaan. Ennen mittausten alkua ranta puhdistetaan ja luokitellaan kerätyt roskat. Tämä operaatio toistetaan säännöllisin väliajoin ja näin saadaan tuotettua omalta osaltamme tietoa ympäristön tilasta.