Vi är en del av den internationella rotaryrörelsen

Rotary International

Rotary International stöder och styr rotarianerna och klubbarna i genomförandet av Rotarys mål. Det högsta beslutande organet för Rotary International är årsmötet, dit varje klubb har rätt att sända en officiell representant och där varje rotarian har rätt att delta.

Galjonsfiguren för Rotary International är presidenten, som byts årligen. Under rotaryåret 2023-2024 verkar Gordon McInally från Skottland som RI:s president.

Rotary Internationals huvudkontor finns nära Chicago i Evanston, Illinois. På huvudkontoret, som leds av en generalsekreterare, arbetar cirka 530 personer. Förutom huvudkontoret har Rotary International sju regionala kontor runtom i världen. Byrån för Europa och Afrika (EAO), som finns i Zürich, betjänar rotarianerna i Finland och på Åland.

Rotary Foundation

Rotary Foundation är en av världens största välgörenhetsorganisationer, som av Charity Navigator under flera år i rad erhållit deras högsta betyg, fyra stjärnor. Rotary Foundations välgörenhetsarbete bedöms som genomskinligt och pålitligt.

Rotary Foundation koordinerar och finansierar rotarianernas världsomfattande serviceverksamhet. Stiftelsens arbete grundar sig på frivilliga donationer och kapitalavkastning, vilka kanaliseras till utbildningsprojekt och humanitärt biståndsarbete.

En viktig incitament är beviljandet av Paul Harris -utmärkelse för varje donation på tusen dollar. PHF-utmärkelser som bär rotarygrundaren Paul Harris namn, har i världen beviljats över en miljon stycken.

Mötesuppgifter

Plats: