Projekt

Rotary är en serviceorganisation. Vi agerar enligt mottot Osjälviskt tjänande (Service above self) både lokalt och globalt. Vår internationella humanitära service förverkligas genom koordinering av The Rotary Foundation och tillsammans med godkända partners.

Rotary Åland samarbetar med skolor på Åland

Som en del av Rotarydistrikt 1410 arbete för Östersjön har de åländska rotaryklubbarna Godby Rotaryklubb och Mariehamns Rotaryklubb inlett samarbetet med de åländska skolorna och donerat Vattentestutrustning till högstadieskolor på Åland.

Vattentestet innehåller utrustningen och instruktionerna med vars hjälp det är lätt och roligt att undersöka närliggande vattendrag. Vad berättar siktdjupet om vattendragets tillstånd? Finns det blågröna alger i vattnet och är det tryggt att simma där? Och hur ser vattnets syretillstånd ut? Hur mycket P (fosfor) och N (kväve) finns det i vattnet?

Tanken är att eleverna tillsammans med läraren tar vattenprover från det närmaste lämpliga vattendraget och analyser kvaliteten i vattnet. Arbetet ingår således i elevernas skolschema för biologi eller kemi.

Följande saker kan studeras med hjälp av Vattentestväskan

• temperatur (vattentermometer)
  • siktdjup (Secchi-skiva)
  • mängden blågröna alger
  • grumlighet (World Water Monitoring Challenge-burk, klistermärke och grumlighetsskala)
  • syrehalt (provrör, DO-tablett, färgskala)
  • fosfor- och kvävehalt i vatten

Övriga Rotaryaktiviteter kring Östersjön

Godby rotaryklubb fortsätter att ta vattenprov för att registrera förekomsten av blågröna alger. Testerna tas på olika platser runt Åland, på Nabben och i Geta. I skärgården tas prover på Sottunga, Kökar och Brändö.

Projektet görs i samarbete med SYKE, Finlands Miljöcentral, dit man rapporterar fynden och som sedan sammanställer svaren www.meriwiki.fi

Godby Rotaryklubb engagerar sig också i det årliga skräpplockning runt om på Åland.

Mötesuppgifter

Plats: