Vi är en del av Distrikt 1410

Rotarydistrikt

Rotaryklubbarna utgör basen för all rotaryverksamhet.

Klubbarna i distriktet ligger i sydvästra Finland inom landskapen Satakunta, Tavastland, Birkaland och på Åland. Distrikt 1410 består av 57 klubbar. Distriktet sträcker sig från Kimito i söder till Karvia i norr. De åländska klubbarna är de västligaste, medan Forssa är den östligaste.

I Finland finns det i dag fem rotarydistrikt. Distrikten leds av en distriktsguvernör.

DG Aaro Söderlund från Nagu Rotaryklubb fungerar som guvernör för vårt eget distrikt under verksamhetsåret 2023-2024.

Guvernörens arbete stöds av ett distriktråd, ett antal kommittéer och arbetsgrupper samt av biträdande guvernörer för distriktets olika delområden. Klubbarna gör framställning om guvernör och distriktets utnämningskommitté utser av kandidaterna den mest lämpade till guvernör. Den tillträdande guvernören utses på Rotary Internationals världskonferens.

Distriktet ordnar under året flertal tillställningar för klubbarna, av vilka den viktigaste är utbildningsseminariet för tillträdande klubbpresidenter och funktionärer (PETS).

Distriktsmötet hålls i allmänhet på hösten och den mera festliga distriktskonferensen på våren.

Distriktsguvernören besöker samtliga klubbar i sitt distrikt under verksamhetsåret. De biträdande guvernörerna besöker regelbundet klubbarna på sitt område.

Mötesuppgifter

Plats: