Mikä on nyky-Suomen kunta? Sen talousarviosta 26 prosenttia menee perusopetukseen ja 10 prosenttia 2. asteen opetukseen. Varhaiskasvatus ottaa 17 prosenttia ja tekninen toimi 25 prosenttia. Loput jää kulttuurille ja liikunnalle. Nykykunta on ketterä, normeista vapaa nopea elinvoimaa tuottava toimija, jonka tavoitteena on asukkaiden viihtyminen.

Rankkasateesta huolimatta Akaan Rotaryklubin viikkotapaaminen 28.8. sai väen liikkeelle. Hienoa. Akaan kaupunginjohtajan Antti Peltolan alustus kaupungin nykyhetkestä ja tulevasta oli monesta muuttuvasta tekijästä huolimatta valoisa.

Hallitusohjelma lupaa hyvää ja huonoa. Valtio keventää normiohjausta, valtionosuuksien indeksikorotuksesta leikataan yksi prosentti, mikä vaikuttaa mm kansalaisopistojen toimintaan, valtionosuuksissa siirrytään yksittäisistä valtionosuuksista yleiskatteellisiin osuuksiin, perusopetukseen ja 2. asteen opetukseen tulee lisää rahaa jne.

Akaan keskeisimpiä tulevaisuuden tavoitteita on Postin lajittelukeskuksen saaminen AkaaPointin-yritysalueelle. Toteutuessaan keskus toisi 600 uutta työpaikkaa. Akaan takana ovat Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan Yrittäjät ja seutukunnan kunnat. Myös yritysten sijoittumispalvelukonseptia kehitetään edelleen, Toijalan kouluverkon 2. vaihe viedään ratkaisuun ja TE-palveluiden siirtymiseen kokonaan kaupungin vastuulle vuoden 2025 alusta varaudutaan. Akaa rakentaa TE-palvelut Tampere-vetoisen konseptin mukaisesti. Kaiken lisäksi kaupungin toimintaa ja talousarviota tasapainotetaan jatkuvasti. Nyt lainaa on 91.9 miljoonaa euroa eli 5589e/asukas.

Akaan kaupungin palveluksessa on 1000 työntekijää. Investointeihin kaupunki käyttää keskimäärin 19,6 miljoonaa euroa.

AP julkaisi X:ssä (ent.Twitter) seuraavan tekstin kuvan kera: ”Akaan Rotaryklubi koolla Ravintola Leskirouvassa. Kiitos kutsusta ja hyvästä keskustelusta ajankohtaisten asioiden äärellä #Akaa#Pirkanmaa”