Vesireppu kaikille-hanke jatkuu tänäkin syksynä Hämeenlinnan kouluissa. Vanajavesikeskus järjesti yhdessä Ortelan koulun 5-luokan opettajien kanssa opetushetken, johon oppilaat osallistuivat aidolla innolla mukaan.

Perjantain 22.9.2023 opetushetki pidettiin aamulla klo 9.45 alkaen Katumajärven Idänpään uimarannalla. Keli oli hieno, Katumajärvi aaltoili suht reippaasti tuulisessa syysaamussa. Vanajavesikeskuksesta Heidi Kontio ja Mika Soramäki ohjasivat opetushetken, johon saapui Ortelan koulun 5-luokan oppilaita opettajien johdolla. Myös Vanajaveden Rotaryklubimme jäseniä oli mukana seuraamassa.

Oppilaat jaettiin kahteen ryhmään. Heidi ohjasi oppilaita hakemaan vesinäytteet, joista tutkittiin mikroskoopilla vesieliöitä. Mika ohjasi näytteenottoa, joissa tutkittiin veden fosforia, typpeä, happea, PH:ta ja lämpötilaa. Ennen kuin näytteet haettiin, niin ohjaajat kertoivat näytteenoton ja tuloksen merkityksen. Hienoa seurata, kun oppilaat olivat tosi innolla mukana. Opetustapahtuman keskivaiheilla ryhmät vaihdettiin, joten kaikki pääsivät tutkimaan sekä vesieliöitä että veden laatua. Klo 11.45 kaikki oli valmista ja kummatkin ryhmät saivat hienoja tuloksia. Katumajärvi on kirkasvetinen ja veden laatu hyvässä kunnossa. Tuulinen keli lisäsi vielä hyvin veden happipitoisuutta, joka näkyi selkeästi tuloksissa.

Kiitos Vanajavesikeskukselle ja Ortelan koulun opettajille ja oppilaille, että saimme myös osallistua tapahtumaan. Vesireppu kaikille-hankkeen opetuksia on yhteensä 8 kpl syksyn aikaan eri kouluilla.

Kuva 1. Heidi Kontio Vanajavesikeskuksesta kerää vesieliöitä mikroskooppitutkimukseen yhdestä oppilaiden keräämästä vesinäytteestä

Kuva 2. Vesieliö mikroskoopissa

Kuva 3. Typpipitoisuuden arviointia.

Kuva 4. Mika Soramäki Vanajavesikeskuksesta kertoo yhteenvedon tuloksista.

Tietoa Vesireppu kaikille – hankkeesta :

Hanke aktivoi koululaisia tutustumaan veteen monin eri tavoin ja auttaa ymmärtämään veden merkityksen ihmisille ja ympäristölle.

Toteuttajina: Vanajavesikeskus ja HAMK.

Yhteistyökumppaneina: Hämeenlinnan rotary-klubit, Hämeenlinnan kaupunki

Rahoittajana: Ympäristöministeriö ja Vanajavesikeskus