Vanajaveden Rotaryklubi lahjoitti lahjakirjan Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian osastolle

Hyväntekeväisyys ja avustustoiminta ovat Vanajaveden Rotaryklubin sydämenasioita. Erityisesti lapset ja nuoret ovat yksi tärkeistä klubin avustuskohteista. Tänä vuonna klubi lahjoitti lahjakirjan Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian osastolle. Nyt saatu lahjoitus on kohdennettu nuorisopsykiatrisen avotyön ryhmämuotoisten hoitojen tukemiseen ja toteuttamiseen.

Lahjoituksen turvin voidaan antaa ryhmien nuorille paremmin satunnaisia mahdollisuuksia kokea sellaista, jonka kokeminen ei välttämättä muuten mahdollistuisi. Ryhmät esim. voivat käydä pakohuoneessa, kiipeilytoiminnassa, matkustaa taidenäyttelyihin tai museokäynneille. Nuorille nämä käynnit saattavat olla toipumista oleellisesti edistäviä kertoja, joissa pääsee esim. kohtaamaan sosiaalisissa tilanteissa esiintyviä pelkojaan turvallisessa seurassa ryhmän ohjaajien ja toisten nuorten kanssa.

Nuorisopsykiatrian lähetemäärät ovat olleet parin vuoden ajan hurjassa kasvussa. Kun viitisen vuotta sitten lähetteellä hoitoon tuli reilut 300 nuorta vuodessa, niin viime vuonna lähetteitä oli jo 490. Tänä vuonna lähetemäärä on edelleen jatkanut kiihtynyttä kasvuaan. Nuorisopsykiatrinen avohoito koostuu tutkimusjakoista, hoitojaksoista ja esim. ryhmähoidoista.

Kuvassa vas: apul.os.hoit. Tero Rajala, vs.johtajaylilääk. Merja Vainio, Nuorisopsykiatrian ylilääk. Tiina Tuominen Vanajaveden rotaryklubista presidentti Seppo Kivinen, Anne Nieminen ja Marita Tuomi.