Vanajaveden Rotaryklubi kävi 26.2.2020 lahjoittamassa nuorisopsykiatrian poliklinikalle avohoidon ryhmätoiminnan tukemiseen rahaa jo toisena vuotena peräkkäin.

Lahjakirjaa olivat luovuttamassa Vanajaveden Rotaryklubin presidentti Raimo Aho ja klubin jäsenet Anne Nieminen, Anja Kontio ja Seppo Kivinen.

Vastaanottamassa nuorisopsykiatrian avohoidosta lahjoitusta olivat vastaanottamassa Tiina Tuominen ja Tero Rajala.

Nuorisopsykiatria tarjoaa psyykkisesti oirehtiville nuoruusikäisille psykiatrista tutkimusta ja hoitoa. Nuoruusikä nuorisopsykiatriassa katsotaan alkavaksi 13 ikävuodesta. Osastohoitoa tarjotaan siihen asti, kun lain mukainen täysi-ikäisyys 18 vuotta täyttyy. Poliklinikalla hoito voi jatkua jonkin aikaa myös 18 ikävuoden jälkeen. Nykykäsityksen mukaan nuoruusiän kehitys on kymmenkunta vuotta kestävä jakso, joka alkaa varhaisnuoruudesta ja päättyy myöhäisnuoruuteen.

Kanta-Hämeen keskussairaalassa nuorisopsykiatrinen hoito jakautuu osasto- ja avohoitoon. Osastohoito järjestetään Ahvenistolla osastolla P6 ja vuoden aikana osastohoitoa saa reilusti yli 100 nuorta. Avohoitoa keskussairaala järjestää kolmessa toimipisteessä. Suurin yksikkö on Hämeenlinnan Keinusaaressa ja pienemmät yksiköt Ahvenistolla sekä Riihimäellä. Yhteensä näissä yksiköissä on hoidossa noin 900 nuorta. Lisäksi sairaanhoitopiirin alueella toimii Forssan sairaalan yhteydessä nuorisopsykiatrinen työryhmä. Nuorisopsykiatrian lähetemäärät ovat olleet viime vuosina hurjassa kasvussa. Hoidossa olevien nuorten määrä on alueella noussut noin 60% neljässä vuodessa.

Nuorisopsykiatrinen avohoito koostuu tutkimusjaksoista, hoitojaksoista ja esimerkiksi ryhmähoidoista. Nuorisopsykiatrialla nuorten ja heidän vanhempiensa asioissa työskentelee useita eri ammattiryhmiä. Hoitoon osallistuu lääkäreitä, hoitajia, psykologeja, toimintaterapeutteja ja sosiaalityöntekijöitä – ja tarvittaessa yhteistyötä tehdään muidenkin ammattikuntien edustajien kanssa.

Nyt saatu lahjoitus on kohdennettu nuorisopsykiatrisen avotyön ryhmämuotoisten hoitojen tukemiseen ja toteuttamiseen. Erilaisia hoidollisia ryhmiä yksikössä toteutetaan kalenterivuoden aikana lähes 20. Ryhmä koostuu yleensä kahdesta ohjaajasta ja 4-10 nuoresta. Ryhmän kokoon vaikuttaa suuresti ryhmän tarkoitus ja toiminta. Ryhmistä osa on sosiaalisesti kuntouttavia, jolloin toiminta tapahtuu pääosin sairaalan ulkopuolella. Taitovalmennusryhmissä opetellaan esimerkiksi vaikeiden tunteiden tunnistamista ja niiden käsittelyä. Ryhmä voidaan koota myös esimerkiksi jonkin toiminnan ympärille, kuten taide- ja liikuntaryhmät. Toimintaterapeuttisesti orientoituneissa ryhmissä vetäjänä on aina toimintaterapeutti. Tänä vuonna on tarkoitus viritellä käyntiin pienen tauon jälkeen musiikkipainotteinen ryhmä ja lahjoitusta tullaan käyttämään musiikkivälineistön päivittämiseen.

Lahjoituksen turvin voimme antaa ryhmien nuorille paremmin satunnaisia mahdollisuuksia kokea sellaista, jonka kokeminen ei välttämättä muuten mahdollistuisi. Voimme esimerkiksi käydä ryhmien kanssa pakohuoneessa, kiipeilytoiminnassa, matkustaa taidenäyttelyihin tai museokäynneille. Nuorille nämä käynnit saattavat olla toipumista oleellisesti edistäviä kertoja, joissa pääsee esimerkiksi kohtaamaan sosiaalisissa tilanteissa esiintyviä pelkojaan turvallisessa seurassa ryhmän ohjaajien ja toisten nuorten kanssa.