Rotaryn kampanja polion poistamiseksi maailmasta alkoi vuonna 1985. Tuohon aikaan noin 1 000 ihmistä sairastui päivittäin polioviruksen aiheuttamaan tautiin, eli noin 350 000, usein alle 5-vuotiasta lasta halvaantui tai kuoli vuosittain polion vuoksi.

Vuonna 1996 Nelson Mandela käynnisti Rotary Internationalin tukemana kampanjan ”Kick polio out of Africa”. Siihen aikaan polio halvaannutti Afrikassa 75 000 lasta vuosittain. Afrikan johtajat, terveydenhuollon työntekijät, vapaaehtoiset, vanhemmat, lahjoittajat ja organisaatiot yhdistivät voimansa, jotta jokainen afrikkalainen lapsi saisi rokotteen.

Tänään 25.8.2020, 24 vuoden työtä saadaan juhlia, sillä villiä poliota ei ole tavattu Afrikassa neljään vuoteen ja Afrikka onkin tänään todettu vapaaksi villistä poliosta.

Työ polion poistamiseksi maailmasta ei toki ole vielä valmis. Työtä jatketaan, jotta polio ei pääse palaamaan Afrikan mantereelle ja jotta kaikki polion muodot saadaan poistettua koko maailmasta lopullisesti. Rotareiden työ polion poistamiseksi päättyy vasta siinä vaiheessa, kun yhdelläkään lapsella ei ole vaaraa sairastua villin polioviruksen vuoksi. Rotarit ovat sen lupauksen antaneet.