Nuorisovaihto

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen vaihtoon lähtöä.

Rotaryn kautta voi päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Vuosivaihto on vaihtomuodoista tunnetuin. Vuosivaihdossa nuori lähtee ulkomaille opiskelemaan kouluvuodeksi sekä samalla oppii toisen maan kieltä ja kulttuuria. Nuori pääsee vuoden aikana osaksi isäntäperheiden arkea ja luo ystävyyssuhteita ympäri maailman.

Jos koko kouluvuosi ulkomailla tuntuu kuitenkin liian pitkältä, kannattaa tutustua myös lyhyempiin, kesä- ja leirivaihtoihin. Näiden vaihtomuotojen kautta nuori pääsee kokemaan itselle vieraan kulttuurin saloja, oppimaan uutta ja luomaan elinikäisiä ystävyyssuhteita. Näissä vaihtomuodoissa kokemuksia kerrytetään koulujen kesälomien aikaan.

Isäntäperhe

Jokaiseen vaihtomuotoon sisältyy asuminen isäntäperheissä. Rotaryn nuorisovaihdon mahdollistavat lukuisat ”ihan tavalliset” perheet ympäri maailman, jotka avaavat kotinsa ovet sekä sydämensä eri puolilta maailmaa saapuville vaihto-oppilaille. Suomessakin isäntäperheitä on vuosittain noin 300.

Isäntäperheenä oleminen tarjoaa tilaisuuden luoda läheisen ystävyyssuhteen ulkomaiseen nuoreen ja sitä kautta myös hänen perheeseensä, tutustua vaihto-oppilaan kulttuuriin ja harjoittaa käytännön kielitaitoa. Se tarjoaa myös mahdollisuuden esitellä vaihto-oppilaalle meidän kaunista maatamme, sen kulttuuria ja tapaamme elää. Syntyvät ystävyyssuhteet saattavat parhaimmillaan kestää eliniän ja luoda pohjaa monenlaiselle kanssakäymiselle tulevaisuudessa. Isäntäperheenä toimiminen on oiva tapa toteuttaa kansainvälisyyskasvatusta niin oman perheen kuin vaihto-oppilaankin osalta!

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori asuu vaihtovuotensa aikana yleensä kolmessa perheessä, noin 3,5 kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, otathan yhteyttä klubimme nuorisovaihtotiimiin

Kun Rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Toimimalla isäntäperheenä Rotary vaihto-oppilaalle, mahdollistat siis samalla vaihtovuoden myös yhdelle paikalliselle nuorelle.

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Kaikki vaihtomuodot alkavat kesällä ja hakuaika niihin alkaa edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota meihin yhteyttä.

Soita meille tai laita viestiä ja kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!

Klubimme nuorisovaihtoasioista vastaavat

Suomeen saapuvat vaihto-oppilaat

NVA Heidi Hilska

puhelin +358 50 4432044

sähköposti hilskaheidi@gmail.com

Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto-oppilaat

OB-koordinaattori Sami Malkamo

puhelin +358 50 3869339

sähköposti sami.malkamo@gmail.com

HAKEMUKSET VOI LÄHETTÄÄ OSOITTEESEEN

rotaryvaihtoon.nli.raisio@gmail.com

Tähän osoitteeseen voit laittaa hakemuksesi jos asut tai käyt koulua Naantalin tai Raision alueella.

OHJEET HAKEMUKSEN TEKOON LÖYDÄT TÄÄLTÄ

Lue lisää Rotary nuorisovaihtotoiminnasta: www.rye.fi

Kokoontumistiedot

Paikka:
Raision kirjasto | Raisio-huone
Eeronkuja 2
21200 Raisio

Aika:
Jokaisen kuukauden viimeinen maanantai klo 17.30.
Muuten tapaamme erilaisen tekemisen merkeissä tapahtumakalenterin mukaisesti.

Tarkista tapahtumista missä ja milloin tapaamme ja tule rohkeasti mukaan!