Den 9 maj startade 19 ivriga och glada rotarianer inklusive avec från Nagu med sikte på staden Tartu i Estland. Fredagen den 10 maj deltog vi i Tartu Rotaryklubbs lunchmöte på restaurang Vilde Ja Vine. På grund av att klubbens president Raul Koni var bortrest, blev vi varmt emottagna av klubbens första sekreterare Urmas Körgesaar.

Dagens föredrag handlade om ett nytt kulturhus, som planeras att byggas i Tartu centrum. Kulturhuset skulle bli tartubornas vardagsrum, ett s.k. slow living. Innan mötet avslutades, utbytte klubbarna bordsvimplar med varandra. Dagen avslutades med en gemensam och mycket god middag på den trevliga restaurangen Antonius i gamla stan. På lördagen förflyttade vi oss till huvudstaden Tallinn, men på vägen dit besökte vi ett gammalt slott i Põltsamaa där vi hade vinprovning, delvist på byns eget bärvin.

Sent söndagkväll var vi tillbaka i Nagu och samtliga var mycket nöjda med resan och tack vare vår chaufför Simo Andersson förlöpte våra transporter som ”på räls”