Nagu Rotaryklubb's Nyårscocktail på nyårsaftonen 31.12.2023. Det blev en utomordentligt trevlig tillställning med många anmälda och med syftet att starta nyårsfirandet och bidra till en trivsam afton och samtidigt stödja östersjöforskningen vid Skärgårdshavets Forskningsinstitut på Själö i Åbo skärgård. Vi fick även denna nyårsafton förmånen att hålla evenemanget i Nagu fina Sjöfartshus.

(foto: Aaro S)
Nagu Rotaryklubb´s president Annemo Palmroos-Broos öppnade firandet med ett inledande tal och hälsade alla rotarianer med avec välkomna. Presidenten berättade att klubben fyller 35 år den 3 januari 2024. Trettiofem år är en lång tid, och mycket har hänt under dessa år, men vi kan konstatera att Rotaryklubben mår mycket bra idag. Klubbmötena har varit väl besökta, vi har ett stabilt medlemsantal, vi är aktiva i samhället på många olika sätt; deltar i marknader, anordnandet av sandslottstävling, understöder Östersjöforskningen m.m. Presidenten avslutade sitt tal med att tacka klubbens styrelse och även alla övriga rotarianer som ställt upp vid olika tillfällen för ett gott samarbete och framförde ett särskilt tack till Nagu Andelsbank för sponsoreringen av inbjudningarna till detta nyårsfirande.
Distriktets Guvernör Aaro Söderlund flikade in med ett eget tal och konstaterades att Nagu RK ofta är involverad i olika program och evenemang som driver klubben framåt, särskilt att nämna är klubbens deltagande i den årliga vandringen ”Gå ett yrke för en kvinna”. Konstaterades att NRK troligen är den enda klubben i distriktet som arrangerar nyårscocktail årligen. Nagu RK stödjer också ”Nagu universitet” på Själö och de unga studenternas forskning och doktorsavhandlingar gällande Östersjön, och klubben blev nyligen tilldelad Unesco Biosfärområdes miljöpris av Pargas Stad för just denna aktivitet.

Vi fick även denna nyårsafton förmånen att hålla evenemanget i Nagu fina Sjöfartshus. Ett trevligt inslag som uppskattades under kvällen var pågående utställning om ”Livet till Sjöss – Elämä Merillä” Gästerna trivdes och stämningen var på topp.

Kvällen blev gemytligt trevlig och underhållande med pianounderhållning av unga fröken Joline Piittisjärvi och Uma Söderlund. Presidenten avslutade kvällens nyårscocktail med att önska alla närvarande Ett Gott Nytt år 2024!

Webmaster – IT-handl/ inguarkp