Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
28.03.2022 - 04.04.2022

Viikkokokouksen 28.3.2022 aiheena on ajankohtaiset aiheet klubissamme.

Luoteis-Helsingin Rotaryklubin viikkokokous ( Teams) 28.3.2022

Läsnä 10 klubin jäsentä

Vesa avasi kokouksen ja toivotti kaikki tervetulleeksi ja erityisesti Christer Lönnqvistin Hua Hinistä.

Tietoja seuraavista kokouksista:

Vesa muistutti seuraavasta kokouksesta:
4.4. ”CMI – Rauhan edistäminen ja konfliktien ratkaisu” (Teams-kokous) Antti Ämmälä, yhteiskuntatieteiden maisteri, viestintäpäällikkö, CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation ja toivoi, että mahdollisimman moni osallistuisi tähän erittäin kiinnostavaan Teams-kokoukseen.

11.4. ei ole Teams-kokousta, se korvautuu keskiviikkona 13.4. klo 17.00 White Ladyssa pidettävällä iltakokouksella, jossa klubin oma jäsen Harri Huusko pitää esityksen ”Sotamuseo, kurkistus ”takaoven” kautta” – kaikki mukaan tähänkin kokoukseen!

Seuraava Teams-kokous on 25.4. johon osallistuu myös Tikkurilan Rotaryklubi ja jossa kuulemme esityksen ”EU:n puolustus- ja turvallisuuspolitiikan suunta” Tuomas Iso-Markku, VTK, Master of Arts, tutkija, Ulkopoliittinen instituutti. Hyvin ajankohtainen aihe, jota kannattaa tulla kuulemaan.

Keskiviikkona 11.5. on White Ladyssa Governorin vierailu klubissamme.

Klubillamme on vielä seuraavat Teams-kokouspäivät ilman esitelmöitsijää tai muuta ohjelmaa: 2.5., 16.5., 23.5., 30.5. Tähän pyydettäisiin jäseniltä ehdotuksia/sopimisia esitelmöitsijästä tai muusta tapahtumasta.

Pentti Flink (tuleva presidentti) kertoi osallistumisestaan Martti Lehtisen kanssa PETSiin:

• Viron klubit ovat keränneet ja lahjoittaneet Ukrainalle 200.000e ja yli 20 ambulanssia!
  • nuorisovaihto: Suomesta lähtee ensi kesänä 29 ulkomaille. Määrä on pieni, ja tänne tulevia vaihto-oppilaita vaikea saada, koska Suomea ei pidetä turvallisena maana
  • kokous oli teknisti hyvin hoidettu – uutta kokoustekniikkaa
  • My Rotarya tulisi rotareitten käyttää enemmän – siellä valtavasti yleishyödyllistäkin tietoutta
  • seuraava Rotary Convention kesällä Houstonissa, seuraavat Melbournessa ja sitten Singaporessa. Presidentti suositteli osallistumista johonkin näistä.

Viikkokokousten esitelmiemme julkaiseminen Suomen Rotaryn sivuilla: päätettiin, että on aina kysyttävä esitelmöitsijältä salliiko hän tämän. Esityksen lähettäminen kaikille klubin jäsenille on aina ok.

Vesa jakoi tietoa Arabiemiraattien liittovaltiosta, josta hän oli juuri palannut Dubaista

• 7 emiirikuntaa = hyvin löyhä liittovaltio
  • Abu Dhabi pääkaupunki ja liittovaltion presidentti tulee täältä
  • Dubain emiiri on pääministeri (käytännössä hallitsija, kun AbuDhabin emiiri ollut jo vuosia sairaana
  • liittovaltio ei ole demokraattinen. sillä on kyllä neuvosto, jossa myös naisia
    lait pohjautuvat Islamiin
  • Dubaille öljy ei ole merkittävä tulolähde – vain 1% BKT:sta
  • AbuDhabi on öljyvaltio
  • n. 90%:lla väestöstä vähintään 2 Covid-rokotusta
  • Dubaissa suuri kansainvälinen näyttely, jossa myös Suomella oli pieni osasto, jossa n. 10+ suomalaisyritystä mukana. Näyttelyssä oli yht. n. 20 milj kävijää

Lopuksi puhuttiin Haaga-puron mahdollisesta aktiivisemmasta osallistumisesta.

Olavi Lohikoski
sihteeri