Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
02.05.2022 - 09.05.2022
12:00

Viikkokokouksen 2.5.2022 aiheena on ”Ukrainan sodan psykologiset merkitykset”. Esitelmän pitää Tuomas Forsberg, filosofian tohtori, Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin johtaja (Teams-kokous).

Viikkokokouksestamme 25.4. , jossa tutkija Tuomas Iso-Markku Ulkopoliittisesta Instituutista piti mielenkiintoisenesityksen ”EU:n puolustus- ja turvallisuuspolitiikan suunta”,

emme valitettavasti saaneet Tuomakselta kopiota hänen esitelmästään, koska se piti sisällään näkemyksiä, jotka eivät tässä vaiheessa vielä olleet virallisia kannanottoja.

Joka tapauksessa esitelmä oli jatkoa sille sarjalle mielenkiintoisia esityksiä, joita olemme saaneet kuulla tänä keväänä.

Sama koskee myös Tuomas Forsbergin 2.5. pitämää esitystä ”Ukrainan sodan psykologiset vaikutukset”, joka paitsi koetti valottaa Venäjän (Putinin) motiiveja ja riskinottokykyä aloittamalleen sodalle. Hän myös analysoi Putinin persoonallisuutta ja sen vaikutusta sodankäynnin aloittamiseen. Tästä on myös kirjoitettu aikaisemmin jo paljon.

Yhden päätelmän muistan tästä esityksestä: ”Samanmielisten ryhmäajattelu päätöksenteossa lisää riskinottoa ja huonojen tai irrationaalisten päätösten todennäköisyyttä”. Näinhän tässä on todennäköisesti käynyt. Tuomas jatkoi vielä esitystään Suomen Natoon liittymisen päätöksenteosta ja sen merkityksestä maamme tuleviin suhteisiin Venäjän kanssa.

HYVIN MIELENKIINTOISIA ESITYKSIÄ MOLEMMAT – KANNATTAA TULLA MUKAAN TEAMS-KOKOUKSIIMME, joissa on valitettavasti ollut vain 10-11 klubimme rotaria.