Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
17.01.2022
13:00 - 14:00

Viikkokokouksen 17.1.2022 ohjelmassa oli esitelmä aiheesta: ”Kauppakamareiden aluevaaliteesit”. Esitelmän pitäjänä oli Johanna Sipola, johtaja, Keskuskauppakamari. (Teamskokous)

Esitelmä-20220117-Aluevaaliteesit

Arvon rotarit,

Tänään kuulimme (8 klubimme jäsentä!) ja näimme erittäin asiantuntevan ja perustellun esityksen suunniteltujen hyvinvointialueitten tulevaisuuden näkymistä ja haasteista ja riskeistä. Esityksen meille piti Johanna Sipola, Keskuskauppakamarin johtaja, jolla vastuu vaikuttamistyöstä. Vaalitenttejä seuranneet ovat nähneet vain poliittista kinaa ja mahdollisista ongelmista joistain yksityiskohdista. Johanna Sipolan esitys oli hyvin perusteltu ja puuttui erityisesti suuriin näkymissä oleviin ongelmiin.

Keskuskauppakamari koordinoi 19 itsenäistä kauppakamaria, joilla yhteensä yli 21.000 jäsenyritystä. KK on vastustanut uudistusta, mutta sen nyt tultua hyväksytyksi, pyrkii tuomaan esiin faktat siitä, että Sote ei ole vielä maalissa. KK pyrkii nyt tuomaan esiin ne faktat, jotka on esitetty uudistuksen perusteluiksi – kustannussäästöt ja tehokkuus. Tällä hetkellä ei ole mitään käsitystä siitä, miten viedä hallintouudistusta eteenpäin nämä seikat tavoitteena. Tällä hetkellä näyttää kustannukset olevan enneminkin kovassa nousussa ja 300 kunnan/22 hvyinvointialueen/valtion hallinto käytännössä olevan vailla selvää suunnitelmaa, millä kasvatetaan tehokkuutta, tasaisempaa palvelun laatua, vertailuvuutta ja kustannnuskontrollia.

Esitys käynnisti vilkkaan keskustelun aiheesta.