Tiistaina 27.9.2022 klo 11:30 – 13:15 teimme vierailun Hyvinkään Metsäkaltevan kouluun.

AG Eija luovutti rehtorille kiitoskukkatervehdyksen ja Fazerin Sinistä energian kulutukseen.

Rehtori Mari-Sisko Laakso toivotti meidät tervetulleeksi ja ohjasi ensin ruokailemaan. Tämän jälkeen meidät ohjattiin liikuntasaliin, jossa noin 40 oppilaan joukko 2. ja 3. luokan oppilaita esitti kolme laulua. AG Eija kiitti lapsia ihaillen heidän ulkomuistiaan ja palkitsi heidät ja kaverinsa suklaatäytelakuilla. Presidentti Raija Hätinen esittäytyi myös lapsille. Lapset poistuivat oppitunnille.
Presidentti Raija kiitti rehtoria kutsusta Metsäkaltevan koululle esitellen Hyvinkään rotariklubin toimintaa ja lahjoittamaa vesireppua, joka tullaan toimittamaan vähän myöhemmin.

Liikuntasalista meidät ohjattiin tutustumaan koulun tiloihin, mm. käsityösaleihin. Opettajanhuoneessa saimme nauttia kahvin kera keskustelutuokiosta, jossa Marille esitettiin monia kysymyksiä. Koulun henkilöstöresurssit ovat melko hyvät, koululla riittävästi myös ohjaajia. Oppilaita on n. 200 mukaan lukien 4 eskariryhmää. Oppilaita on luokilla 1-6 ja luokilla on omat luokkahuoneet. Koulun tilat ovat avarat ja valoisat kahdessa kerroksessa.
Metsäkaltevan alue laajenee kaiken aikaa asukasmäärältään, mutta siellä ei toistaiseksi ole kauppoja. Yläasteelle oppilaat siirtyvät Tapainlinnan kouluun.
Keskusteluaiheina oli mm. koulukiusaaminen, jota rehtorin mukaan on valitettavasti, mutta siihen pyritään puuttumaan mahd. nopeasti, kun sitä havaitaan. Opettajien jaksamisen tueksi Hyvinkään kaupunki lahjoittanut henkilöstölle liikuntasetelit, mutta se onkin ainut, millä kaupunki tukee. Koulun yhteisöllisyys on voimavara, sen sijaan resurssisyöppönä koetaan opettajille langennut kirjallinen raportointivelvoite sekä perheiden ja koulun välinen VILMA. Inkluusiota toteutetaan, eikä sen koeta aiheuttaneen ongelmia, rehtorin mukaan alueen asukasperheet vakavaraisia, työllisiä ja aktiivisia.

Eija Mattila, 2. sihteeri 2022-2023

Opettajanhuoneen keskustelutuokio.