RC Hyvinkää-Itäisen kolmantena toimintavuonna 1970-1971 klubissa otettiin käyttöön perinne, joka jatkui korona-vuoteen 2020 asti. Kunakin vuonna määrätyllä tavalla ”ansioitunut” klubiveli / puoliso sai klubiveli taiteilija Mauno Mattilan klubille lahjoittaman veistoksen kiertopalkintona. Kesäkuussa 2019 palkinnot jaettiin seuraavasti: Lohet meni vuodeksi Matti Bergströmille, Sorsa Kristiina Jusel-Tasalle ja Kulkukissa on Risto Nihtilän seinällä. Hyvinkään Rotaryklubin ja Hyvinkää-Itäisen yhdistymisen jälkeen ei ole tehty vielä päätöstä kiertopalkintojen tulevaisuudesta.

• Lohet kesäjuhlan rotary-kilpailun voittaneelle klubi-jäsenelle.
  • Sorsa kesäjuhlan rotary-kilpailun voittaneelle puolisolle.
  • Kulkukissa edellisen vuoden aikana eniten paikkauksia tehneelle aktiiviselle rotarylle.
Lohet

Sorsa

Kulkukissa

Lisäksi klubi lahjoitti piirille 1420 kiertopalkinnoksi veistoksen Mielipiteiden areena, jonka kuvernöörin tulee antaa mielestään parhaiten toimineelle klubille. Veli Lars Nyman kertoo veistoksen historiasta seuraavaa:
RC Hyvinkää-Itäisen kolmantena toimintavuonna 1970-1971 klubiveljemme taiteilija Mauno Mattila lahjoitti klubillemme 2 kiertopalkintoa, jotka edelleen kiertävät. Kun kuvernööri Unto Tupala näki nämä teokset järjestämämme piirineuvottelun yhteydessä, hän toivoi, että rotariveli Mattila tekisi myös piirillemme jonkin vastaavan kiertopalkinnon. Veli Mauno Mattila vastasi kuvernöörin haasteeseen ja suunnitteli, valmisti ja lahjoitti piirille kiertopalkinnon.
Tämä ihastusta herättänyt hitsaustyö ”Mielipiteiden areena” on tarkoitettu annettavaksi kiertopalkintona vuosittain piirin parhaalle viikkoselosteen laatijalle tai parhaiten toimineelle klubille. Palkinnon ensimmäinen vastaanottaja oli veli Heikki Packalen, joka toimi sihteerinä vuonna 1970 Pohjois-Helsingin klubissa. Kuvernööri Olof Söderström kutsui piirikokoukseen vuonna 1971 palkinnon luovuttajiksi RC Hyvinkää-Itäisen edustajina taiteilija Mauno Mattilan ja veli Risto Haapakosken, joka toimi sillä hetkellä kuvernöörin alue-edustajana.
Mauno Mattila on arvostettu metallialan taiteilija, jonka työt ovat levinneet Suomeen, Pohjoismaihin ja Ranskaan yksityiskoteihin ja julkisiin tiloihin.
Alla on valokuva, joka on otettu kolme vuotta myöhemmin, jolloin Veikko Laine oli kuvernöörinä.

Kuvat Lars Nyman