Perinteinen – normaalisti kesäkuulle sijoittuva – kesäjuhla (kesäretki) pidettiin poikkeuksellisesti näin syksyllä. Syy ajankohtaan ei liene kenellekään yllätys. Kesäretkeä oli siirretty jo kaksi kertaa, joten heti mahdollisuuden tultua tartuimme tilaisuuteen kokoontua yhteen. Kauhamestarina eli tapahtuman järjestäjänä toimi tällä kertaa presidentti Matti Bergström. Kuten Matti positiivisesti totesi, oli hänellä poikkeuksellisen paljon aikaa hoitaa järjestelyt. Paikaksi Matti oli valinnut Knehtilän tilan Hyvinkään Palopurolla. Poikkeavasta ajankohdasta huolimatta liikkeelle oli lähtenyt alun kolmattakymmentä juhlijaa. Poikkeavaa oli ajankohdan lisäksi moneen kesäjuhlaan se, että oli kohtalaisen lämmin ja kuiva keli.

Tervetulosanojen jälkeen nautittiin Minna Sakki-Eerolan valmistamaa luomuruokaa – suurin osa pöydän antimista lienee kasvanut näköetäisyydeltä. Ongelmia ei ollut pöytäseurueilla löytää keskustelunaiheita. Malja juotiin myös yhdistyneelle klubille – vaikka yhdistyminen osui huonoon ajankohtaan ja vasta nyt pääsemme aloittamaan normaalin toiminnan, niin yhdistynyt klubi voitaneen todeta olevan vahvempi kuin kumpikaan klubi yksin olisi voinut olla. Yhdistyminen antoi meille mahdollisuuden poimia parhaat puolet ja toimivimmat käytännöt molemmista klubeista.

Päivällisen jälkeen ohjelma jatkui PHF-tunnustusten luovutuksella. PHF-tunnustus luovutetaan 1000USD Rotary-säätiölle lahjoittaneelle rotarylle tai klubi voi luovuttaa tunnustuksen muuten meritoituneelle rotarylle. PHF-tunnustuksia jaettiin juhlassa kolmelle meritoituneelle klubilaiselle.

PHF Mika Arolainen, luovuttaja past pres. Hannu Portti – viralliset selitykset pres. Matti Bergström

Presidentti Matti Bergström kutsui PHF-tunnustuksia jakamaan kauden 2019-2020 Hyvinkää-Itäinen -klubin presidentin Hannu Portin todeten PHF-tunnustusten olevan peruja Hannun kaudelta.

Mika Arolaisen osalta tunnustus luovutettiin aktiivisesta osallistumisesta klubitoimintaan, kaikki muistavat lisäksi Mikan viime kauden Kuusi kaikille 2020 projektin liikkeelle laittamisesta ja koordinoinnista.

Martti Metsovuori sai tunnustuksen pitkäaikaisesta nuorisovaihtoasiamiehen työstä. Martti tunnetaan lisäksi rotaryna, joka on aina valmis aktiivisesti toimimaan klubin hyväksi. Martti järjestää hanakasti alustajia lounaskokouksiin klubilaisia kiinnostavilta alueilta, oli sitten kyse liike-elämää koskevasta tai yhteiskunnallisesta aiheesta harrastustoimintaa unohtamatta.

Risto Nihtilän osalta Matti kertoi tunnustuksen tulleen aktiivisesta osallistumisesta klubitoimintaan. Risto tunnetaan niin omassa kuin piirin 1420 alueen muissa klubeissa aktiivisena vierailijana. Vuodesta toiseen Risto on ollut 100% rotary.

PHF Martti Metsovuori, luovuttaja past pres. Hannu Portti

PHF Risto Nihtilä, luovuttaja past pres. Hannu Portti

Matti ja puolisonsa Lea Bergström olivat valmistaneet tietokilpailun, aiheena rautatiet ja Hyvinkään historia. Moni koki kysymykset varsin haastaviksi, mutta näin ei tainnut olla voittajien osalta. Kilpailussa näet oli kaksi kategoriaa, toinen rotareille ja toinen puolisoille. Lars Nyman vei kiertopalkintona olevan Mauno Mattilan ”Lohi” veistoksen puolisonsa Marjatan puolestaan napatessa ”Sorsa” veistoksen. Kauhamestarin kauha siirtyi siis Larsille.

100% rotaryt saivat kukin kunniamaininnan, heitä oli kaudella 2020-2021 kuusi: Jussi Autere, Eija Mattila, Risto Nihtilä, Lars Nyman, Jorma Rättö ja Vesa Tervo. Kolmas vuosittain jaettava kiertopalkinto on niinikään Mauno Mattilan ”Kulkukissa”, joka on koristanut veli Riston seinää jo niin kauan, että auringon muutoin kellastamassa seinässä on veistoksen kohdalla vaaleampi jälki. ”Kulkukissa” matkasi tällä kertaa kuitenkin Nurmijärvelle Eija Mattilan mukana, Eija kun on AG:n roolissa vieraillut kunnioitettavan monessa alueen klubin tapahtumassa. Ristolle jäi vain haalea muisto seinälle.

Lars Nyman ja ”Lohi”

Eija Mattila ja ”Kulkukissa”