Hausjärvi-Riihimäki klubin kukkatervehdys ja lahjakortti

Lund & Sippula, itäisen Nymanit sekä Rätöt kahdessa polvessa

Klubin 70. vuosipäivää kokoonnuttiin juhlimaan tällä kertaa täsmälleen klubin perustamiskirjan allekirjoituspäivänä 25.10.2019. Iloksemme klubilaisten lisäksi mukaan oli lähtenyt myös edustava joukko muita rotareita etunenässä piirikuvernööri Tommy Wegge. Saimme kuulla tervehdykset kuvernöörin lisäksi Nurmijärven presidentiltä Risto Kontturilta ja Hausjärvi-Riihimäki presidentiltä Kirsi Esselströmiltä. Kummiklubimme Hyvinkää-Itäisen tervehdyksen ja katsauksen klubien historiaan toi naapuriklubin veli Lars Nyman. Hausjärvi-Riihimäki klubista mukana oli myös sihteeri, Mommilajärven soutelun ja silakkasoudun puuhamies Markku Juhola puolisoineen, jotka luovuttivat klubinsa puolesta laulutervehdyksen myötä myös kolme risteilylahjakorttia ja stipendin edelleen jaettavaksi.

Marko Koskinen, Hätiset ja Luodot

Kuulimme komeaäänistä Marko Koskista kahteen otteeseen. Marko lauloi tiensä kuulijoiden sydämiin herkillä ja koskettavilla tulkinnoillaan.

Juhani Nordström oli koostanut kuvakavalkadin viireistä, joita klubin varastoon on ajansaatossa kertynyt. Viirejähän vaihdetaan rotarien vieraillessa muissa klubeissa ja niitä tulee aina myös vaihto-oppilaan mukana. Klubimme viirikokoelma kuvastaa hyvin toiminnan kansainvälisyyttä – viirejä on kokoelmassa käytännössä ympäri maailmaa.

Viirikokoelman lisäksi Juhani kävi klubin historiaa läpi painottuen klubin alkuaikoihin. Saimme näin mielikuvan siitä millaiset persoonat klubia olivat perustamassa ja millaisia tapoja klubissa ennen oli vallalla.

Tommy Wegge luovuttaa PHF:n Päivi Jormalaiselle presidentti Eija Mattilan seuratessa.

Piirikuvernööri Tommy Wegge luovutti klubin lunastaman PHF-tunnustuksen vuonna 2007 rotariksi tulleelle ja kaudella 2012-2013 presidenttinä erinomaisesti klubia palvelleelle Päivi Jormalaiselle. PHF tunnustukseen kuuluvassa kunniakirjassa sanotaan näin: ”In apprecation of tangible and significant assistance given for the furtherance of better understanding and friendly relations among peoples of the world”.

Kirkkoteatteriohjaajan virasta muutama vuosi sitten eläkkeelle jäänyt Jouni Laine esitti monologin Pyhästä Laurentiuksesta. Varsin räyhäkkäästi esiintyneen, munkiksi pukeutuneen Laineen monologi oli koskettava, mutta paikoin myös nauruhermoja kutkuttava.

Eija Mattila jakoi tilaisuudessa myös ruusut ja kauniit sanat omalle ’esikunnalleen’, klubin hallitukselle ja Vantaanjoki projektin koordinaattorille Vesa Tervolle.

Eija Mattila ruusujen jaossa (Vesa Tervo, Pekka Hartonen, Petri Luoto, Risto Bergman, Tommy Wegge, Juhani Nordström, Jorma Rättö, Juhani Skyttä)

Presidentit Kontturi & Mattila, sekä kuvernööri Wegge ja klubin monivuotinen jäsen Kari Bergman

Vuosijuhlat järjestettiin tällä kertaa Knehtilän luomutilalla, jonne juhlijat pääsivät bussikuljetuksessa Linjalasta. Juhlatilana toimi tunnelmallinen vanha navetta, jonne 40 vierasta mahtui erinomaisesti.

Tilan emäntä oli loihtinut juhlijoiden nautittavaksi tilalle tunnusomaisesti luomuruokaa. Ruokailun kruunasi kahvin kanssa tarjottu erikoisuus punajuuri-suklaakakku.

Jive sujui rennosti myös Ludolta

Illan päätteeksi meitä viihdyttämään oli pyydetty Topi Nykäsen kokoama orkesteri. Musiikilla haluttiin tuoda vauhtia ja iloa juhlaan ja musiikkivalinnassa painotettiin tanssittavuutta. Ennen tanssin alkua joku jo ennätti epäilemään, ettei kahden tunnin settiin riittäisi tällaisesta joukosta tanssijoita, mutta toisin kävi. Kun lattialle saatiin raivattua tilaa tanssijoita varten, niin tila tuli hyvin käyttöön. Lattia oli täynnä lähes jokaisen tanssin aikana ja saimme huomata, että rotareilta taipuu niin valssi, tango, rumba, jive, cha-cha kuin foksikin. Hyvä bändi saa kaiken ikäiset tanssijalat vipattamaan!

Illan kääntyessä jo yötä kohti tanssittiin myös viimeinen valssi – hidas sellainen.

Aamuposti kirjoitti klubin vuosijuhlasta juhlaa seuraavana maanantaina alla olevalla tavalla.