Vantaanjokitalkoot 8.9.2018

Hyvinkään Rotaryklubi osallistui lauantaina 8.9 Virtavesien hoitoyhdistyksen, Virhon järjestämiin Vantaanjoki-talkoisiin Hausjärvellä. Kokoon saatiin 16 henkilön talkoojoukko, joka koostui rotareista ja heidän taustajoukoistaan. Myös klubin vaihto-opiskelija Angeline oli mukana. Rotaryklubi osallistui jo toukokuussa yhtenä päivänä Virhon pääosin EU Leader-rahoitteisen virtavesikunnostusprojektin työmaalla kutusoraikkojen rakentamiseen Tuusulassa.

Rotareiden lähialueprojekti Vantaanjoen latvavesien hyväksi on humanitääristä palvelutoimintaa, rotariuden ydintä, jolla suojellaan osaltaan Vantaanjoen luonnontilan säilymistä ja tehdään samalla työtä koko Itämeren hyväksi. Lisäksi Hyvinkään Rotaryklubi osallistuu 7.10 Silakkasoutuun Helsingissä Töölönlahdelta Eteläsatamaan jo kolmatta kertaa. Soudulla kerätään varoja Itämeren suojelutyöhön. Kaikki Suomen rotaryt osallistuvat lisäksi kansainvälisiin humanitäärisiin projekteihin jäsenmaksujen kautta, joista osa menee laajamittaisimpaan End Polio Now-projektiin ja osa Suomen Rotaryn lääkäripankille.

Talkoissa huollettiin vanhempia ja rakennettiin uusia taimenten kutusorakoita kohdepuroon. Käytännössä työ tarkoitti karkean kiviaineksen lastaamista ja kuljetusta alueella olevasta kasasta valitulle kohteelle joenuomaan.

Lastaus oli lapiotyötä kuljetusämpäreihin ja kuljetus ämpäreiden kantoa ketjussa lähikohteelle tai lastien kärräämistä kottikärryillä kohteelle noin 200 metrin päähän.

Noin viiden tunnin uurastuksessa valmistui viisi kutusoraikkoa.

Tauoilla Virhon Vantaanjoki-vastaava Kari Stenholm kertoi hoitoyhdistyksen jo kolmekymmentä vuotta kestäneestä kunnostustyöstä, Vantaanjoen vesistöstä, sen kalakannasta ja taimenten elinkaaresta sekä lohikalojen esiintymisestä ja sukulaisuussuhteista.
Talkoita suosi aurinkoinen ja lämmin sää, kesän viimeinen hellepäivä. Loppuhuipentumana talkoojoukko nautti grillimakkarat ja lämpimät letut, jotka Itäisen klubin rotaryveli Mika Arolainen tarjosi kotimatkan evääksi.