Kouluvierailulla vieraille selvisi mm., ettei Suomessa käytetä koulupukua ja oppilaille tarjotaan koulupäivän aikana lounas. Kuva: Marika Aspila.

Hollantilaisen Cuijkin ja saksalaisen Dinslaken-Walsumin 37 rotarin ryhmä vieraili Suomessa 18.-20.5. Vierailun alullepanijoina ja järjestäjinä toimivat Vihdin rotaryklubin jäsen Satu de Weerd ja hänen puolisonsa, Cuijkin rotaryklubin presidentti Anton de Weerd. Vierailun isäntinä toimivat Vihdin ja Vihti-Nummelan rotaryklubin jäsenet.

Vieraat saapuivat Suomeen torstai-iltapäivällä. Ensimmäisen illan ohjelmassa oli Kalevalapidot Nuuksion Wäinölässä, jossa suomalainen kansanperinne tuli tutuksi musiikin ja tarinoiden kautta. Toinen päivä tarjosi vieraille monipuolista tietoa niin Vihdin historiasta, nykyhetkestä kuin luonnosta. Päivä alkoi Vihdin Kinosta, jossa kuultiin Vihdin rotaryklubin jäsenen, Vihdin kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eerikki Viljasen esittämä kunnan tervehdys. Elokuvat Suomen historiasta ja luonnosta antoivat hyvää taustatietoa maastamme. Aikaa jäi myös kysymyksille ja keskustelulle politiikasta ja maanviljelyn näkymistä.

Pirjo Niemisen vetämällä kävelykierroksella Vihdin kirkonkylän maisemissa poikettiin Birgitan kirkon raunioilla, jossa kuultiin kirkon vihkimisen muistopäivän hymni Urbis Jerusalem beata. Sen esittivät Jorma Hannikaisen johdolla Vihdin kamarikuoron Sakari Männikkö, Timo Neuvonen ja Osmo Tuppurainen. Vieraat nauttivat esityksestä kevätauringossa tuomien tuoksuessa ja satakielten laulaessa.

Satamassa Marika ja Pentti Aspila kertoivat Suomen rotareiden Itämeren suojeluhankkeista. Yksi niistä on sinilevämonitorointi Suomen ympäristökeskuksen yhteistyökumppanina. Myös Vihdin rotaryklubi on ollut siinä mukana jo kolme kesää, ja tarkkailu käynnistyy jälleen kesäkuussa Nummelan venerannassa.

Vihdin Kirkonkylän koulukeskus Vihkossa kuultiin 5.-luokkalaisten erinomaisia musiikkiesityksiä ja koulun esittely, jonka toteuttivat oppilaat pareittain englanniksi. Vieraat ja oppilaat keskustelivat lisäksi vilkkaasti Suomen ja Hollannin koulujärjestelmien eroista opettajan toimiessa tarvittaessa tulkkina. Matkalla kirkon mäelle pistäydyttiin juuri avatussa Vihdin museossa. Kirkossa johtava kanttori Kaisa-Leena Hannikainen kertoi kirkon 250-vuotisesta historiasta ja seurakuntamme korkeatasoisesta musiikkitoiminnasta. Vieraat saivat myös nauttia kirkon molempien urkujen hienosta soinnista. Etenkin Jean Sibeliuksen Finlandia oli vaikuttava ja jäi varmasti kaikille mieleen. Kierros päättyi Vihdin sankarihaudoille, jossa eläkkeellä oleva historian opettaja Paavo Pärnänen kertoi sotiemme historiasta.

Iltapäivä alkoi lounaan merkeissä Veikkolan kartanossa, jossa kartanon isäntä Henrikki Halme esitteli myös kartanon ja oman sukunsa historiaa. Hawkhillin Annu Huotari ja Hevoslaakson Raija Pohjolainen johdattivat vieraat luontoretkille kartanon kauniiseen lähiympäristöön. Niiden aikana Vihdin rotarit saivat tutustua vierailevien rotaryklubien mittaviin yhteisprojekteihin tyttöjen ja naisten aseman parantamiseksi Bangladeshissa. Cuijikin klubin jäsen Motalib Weijters kertoi, että Vihdissä vierailevat rotaryklubit sekä kaksi muuta klubia olivat käynnistämässä Bangladeshissa projektin kohdunkaulan syövän estämiseksi (”Stop cervical cancer”). Hankkeeseen kerätään parhaillaan varoja ja haetaan rahoitusta myös kansainväliseltä Rotarysäätiöltä.

Nummelan lentokeskuksen historiaan ja tulevaisuuden suunnitelmiin tutustuttiin Markus Roschierin ja Tom Arppen opastuksella ja harjun näköalapaikalta ihailtiin avautuvaa kansallismaisemaa.

Klubiviirit vaihdossa. Dinslagen-Walsumin rotaryklubia edusti Joerg Dehm (vas.), Cuijkia Anton de Weerd, Vihdin klubia Eero Kankare sekä Vihti-Nummelaa Pirita Shabastari ja Raine Nikander. Kuva: Pentti Aspila.

Tapahtumarikas päivä huipentui illanviettoon Villa Joutselassa. Koska ilta oli lämmin ja kaunis, pidettiin puheet, klubiviirien vaihto ja osallistujien esittäytymiset ulkona. Ohjelmassa oli myös nuorten vihtiläisten musiikkiesityksiä: Else Muranen soitti haitaria ja Frida Kokko flyygeliä. Keittiömestari Mika Hanski tarjoili vieraille upean kolmen ruokalajin illallisen. Tunnelma oli epämuodollinen ja vapaa. Onnistunut vierailu tarjosi mahdollisuuksia tutustua ja ystävystyä kansainvälisessä hengessä, mikä on rotariutta parhaimmillaan.

Kolmannen päivän ohjelmassa vierailla oli Helsinki-päivä: Temppeliaukion kirkko, Oodi-kirjasto, Senaatintori ja Suomenlinna. Suomen kevät oli kauneimmillaan ja sää upea koko vierailun ajan. Vieraat ihastuivat erityisesti Vihtiin – vehreys ja luonnon rauha, kauniit puurakennukset ja alueen historia, upeat musiikkiesitykset, herkullinen ruoka ja ennen kaikkea ystävälliset ihmiset. Vihdissä vieraat pääsivät tutustumaan suomalaiseen elämänmenoon, ei turistina vaan vieraana, mitä he suuresti arvostivat.